NaarSantiago.reismee.nl

Mailly le Ch. 35/643

35 km. gelopen, hoofdzakelijk langs kanaal van Nivernais en het is nog steeds heet. Zitten nu 1 dag voor Vezelay. Onze dochter Mira wordt vandaag 39 jaar. Proficiat. Vandaag zelf gekookt in B&B. Geen restaurant in buurt.

Groetjes Frans en Nelly

Dan

Hallo Nelly en Frans,

Ik was de vorige keer nog vergeten te vertellen dat volgens Kirgizische wetenschappers niet Nederlands, maar Kirgiszisch de oudste taal ter wereld is. Dat zegt in elk geval de Pravda. Het is na te lezen op: http://pravda.ru/main/2002/09/02/46508.html. En als in de loop van de tijd jullie Russisch wat is weggezakt, kun je een Engelse vertaling vinden op: http://english.pravda.ru/main/2002/09/02/35813.html.

Nog iets over Becanus, Jan van Gorp dus, die heeft vastgesteld dat Nederlands de oudste taal ter wereld is en al door Adam en Eva in het Paradijs werd gesproken. Zoals ik al aangaf zijn er voortdurend lieden, die hardnekkig het gelijk van Becanus blijven ontkennen. Het is zelfs zo erg dat een groep van ontkenners een prijs heeft ingesteld, de Becky, genoemd naar Becanus. "So we decided to create the annual Johannes Goropius Becanus award, or Becky for short, awarded to the promulgater of the single most ridiculous or misleading bit of linguistic nonsense that somebody manages to put over in the media."
Zie http://people.ischool.berkeley.edu/~nunberg/beckies.html en http://itre.cis.upenn.edu/~myl/languagelog/archives/003998.html#more.

Gelukkig weten wij beter. We laten daarom de Becanus-ontkenners voor wat ze zijn en een wat positiever onderwerp aansnijden: superhelden. Helden met superkrachten. Helden die de mensheid redden, of als ze een slechte dag hebben, dan toch in elke geval een jongedame in nood. Jullie kennen ze wel: lieden als Superman, Batman, Spiderman, de Hulk, Flash Gordon, Wonder Woman, Captain America.

Wat dan opvalt is dat er geen Superpelgrim is (Super Pèlerin). Een superheld met superkrachten en een hoogstaand karakter die altijd bereid is minder bedeelde bedevaartgangers te redden, al zet hij daarbij zijn eigen leven op het spel. Iemand die mede-pelgrims te hulp schiet als zij agressief worden bejegend of belaagd worden door wolven. Of als zij geen slaapplaats voor de nacht kunnen vinden. Dat er geen Superpelgrim is, is opmerkelijk omdat er -bijvoorbeeld- wel een Bicycle Repair Man bestaat. Weliswaar op een andere planeet, maar toch. De ouderen onder ons kennen deze figuur misschien nog van Monty Python's Flying Circus. In een wereld bevolkt door supermannen, supervrouwen en superkinderen, leeft Mr. F G Superman. Hij lijkt op een gewone superman (met cape etc.), maar "Mr F G Superman has a secret identity. When trouble strikes at any time, at any place, he is ready to become... BICYCLE REPAIR MAN!".

Omdat jullie blog misschien ook wordt gelezen door jeugdigen die geen weet hebben van Monty Python, laat staan van Bicycle Repair Man, hier een fragment.

Superboy: Hey, there's a bicycle broken, up the road. Superman One: If only Bicycle Repair Man were here! Superboy: Yes, wait, I think I know where I can find him. Look over there! Caption: FLASH!
All Supermen: Bicycle Repair Man, but how? Superman One: Oh look... is it a stockbroker? Superman Two: Is it a quantity Surveyor? Superman Three: Is it a church warden?
All Supermen: NO! It's Bicycle Repair Man!
Superman: MY! Bicycle Repair Man! Thank goodness you've come! Look!
Caption: Clink! Screw! Bend! Inflate! Alter Saddle!
Superman Two: Why, he's mending it with his own hands! Superman One: See how he uses a spanner to tighten that nut! Superman: Oh, Oh Bicycle Repair Man, how can I ever repay you?
Bicycle Repair Man: Oh, you don't need to guv. It's all in a day's work for... Bicycle Repair Man!
All Supermen: Our Hero!
Voiceover: Yes! whenever bicycles are broken, or menaced by international communism, Bicycle Repair Man is ready!
De hele scene is te zien op: http://bicycle-repairman.nl/

Fransen kennen overigens wel de superheld Alain Racine, die zijn heldendaden verricht onder de naam Faucon Pèlerin. Maar met pelgrims houdt hij zich niet bezig. Als hij in actie komt, bedient hij zich van bovenmaatse valkvleugels (hij is een uitstekende vlieger). Maar het redden van pelgrims is niet zijn alledaagse bezigheid: hij heeft het te druk met het vernietigen van gestolen kernkopgeneratoren.

Nu van Faucon Pèlerin weinig heil is te verwachten, is er dus emplooi voor Super Pèlerin, redder van pelgrims in nood. Misschien is dat wel iets voor jullie. Daarom had ik had ik wat tips in gedachten. Hoe word je een superheld? Of om maar meteen ter zake te komen: hoe houd je kogels tegen? Hoe spring je van straatniveau in een keer op het dak van een wolkenkrabber van 88 verdiepingen? Hoe houd je een meteoriet tegen die met reusachtige snelheid op de aarde afkoerst? Hoe krijg je superzicht (X-ray vision) zodat je door muren (en kleren) heen kunt kijken? Hoe kun je, net als Aquaman, onder water ademhalen en probleemloos over de bodem van de oceaan wandelen bij een waterdruk van 700 atmosfeer? Hoe kun je zoals Flash Gordon, door muren heenlopen, maar toch niet steeds door de vloer zakken?

Neem het laatste voorbeeld, de muurpenetraties van Flash. De standaardverklaring die je daarvoor op internet kan vinden luidt: "….what actually happens is the Flash is so fast he can pick and choose the movement of his individual molecules and move them through other solid objects, phasing through solid matter like it ain't no thing."

Geloof deze kul niet, want daar kunnen ongelukken van komen. Denk maar niet dat je je vingers onbeschadigd in een draaiende gehaktmolen kunt steken, simpelweg door de de trillingen van je lichaamsmoleculen zo te sturen dat die de bewegende mesmoleculen van de gehaktmolen niet raken. Het kan wel, maar niet op deze manier. Dan moet je op een slimme manier gebruikmaken van het kwantummechanische tunneleffect.

Ik weet dat sinds kort (en ook het antwoord op de andere vragen), omdat ik een boek heb aangeschaft met de titel "The Physics of Superheroes". En daar staat het allemaal in. Ik was van plan dat hier in detail uit te leggen. Maar ik heb me bedacht en zal het jullie besparen. Het is te warm, jullie hebben nog een flink eind voor de boeg en kwantummechanica kan behoorlijk ingewikkeld zijn. Dat is meer iets voor als jullie weer thuis zijn. En omdat ik ook de elektronische versie van het boek heb, kan ik het te zijner tijd mailen. Jullie kunnen het dan op je gemak nalezen, en straks goed voorbereid aan de tweede etappe beginnen als Supernelly of Superfrans. En misschien zelfs wel als het superduo Supermolan.

groet,

Dan

Thuur

Hallo Nelly en Frans
Na de euforie van (eer)gisteren, vandaag weer een ‘normale’ warme dag, maar liever warm, zelfs Braziliaans heet dan regen en kou.
Er zijn mensen die min of meer gehoopt hadden dat met een nederlaag van Oranje tegen Brazilië de voetbalverdwazing wel voorbij zou zijn, maar dat moeten ze nog maar even uit hun hoofd zetten. Ik heb hier thuis natuurlijk ook weer alles op zijn plaats moeten zetten, de bel weer functioneel gemaakt, de telefoon weer aangesloten enz. enz. maar ik besef dat ik dat over een paar dagen weer allemaal in de gewenste positie zal moeten herplaatsen. De opstelling moet weer zijn zoals die de vorige keer was en de drank weer gekoeld en onder handbereik! Een succesvolle opstelling moet je namelijk nooit wijzigen!
Ik heb Anjes beloofd een nieuwe lamp zo spoedig mogelijk op te hangen, waarbij ‘zo spoedig mogelijk’ staat voor: na de volgende wedstrijd. En dat wordt toch stilaan een probleem, want wat is in dit verband ‘volgende’? Na deze kwartfinale komt nog de halve finale en mogelijk de finale zelfs. Dan is het 11 juli en we hebben in de kamer nog steeds geen verlichting, want de oude heb ik al afgebroken en opgeruimd. En stel nu dat we de finale verliezen, je denkt toch niet dat ik dan een lamp ga ophangen!! En stel dat we winnen, ik moet er niet aan denken dat ik dan nog een lamp moet gaan ophangen! Wat is een lamp in vergelijking met het wereldkampioenschap! Ik moet er nog maar eens goed over nadenken en het er met haar over hebben hoe we dit slepend dilemma kunnen oplossen! Ik weet zeker dat zij met een oplossing komt!!
Jullie hebben zulke kopzorgen niet; jullie hebben helemaal geen lamp nodig als je richting Nevers verder wandelt; of vergis ik me daarin? Moet volgens de (Franse) wegenverkeerswet jullie karretje ook verlichting hebben? Als jullie ’s nachts of overdag, in zomer en winter, door weer en wind, hagel en sneeuw, mist en duisternis, bij vorst of hitte door bossen en beemden trekken, moeten jullie in die omstandigheden toch ook goed gezien kunnen worden! Of zijn jullie dan zelf verlicht? Ik bedoel niet verlicht van geest – dat so wie so - , maar gewoon met licht van de Franse ‘Plem’ in de vorm van meegevoerde batterijen en led-lampjes? Ik vroeg het me gewoon af; graag voor a.s. dinsdag 20.30 uur een antwoord, want dan speelt het Nederlands elftal de halve finale tegen Urugay en je weet dat ik me dan zelfs niet meer kan bezig houden met lichtproblemen, want dan moet de kop weer helemaal vrij zijn voor de bal!!
Jullie trekken intussen – met of zonder licht - rustig verder en ik besef – omdat ik de kaart nog eens goed bekeken heb – dat het eerste eindpunt nu toch snel nadert of gaat het zo goed dat jullie Nevers links laten liggen en verder opstomen in de richting van de Pyreneeën? Een verlichte geest zei eens: “Neem niet te veel hooi op de vork, want dan breekt de steel”. Verder heb ik toen gezegd: “De bal is rond en kan daarom alle kanten op rollen!” Als dat geen wijsheid is…………
Veel sterkte de komende dagen en wel-licht komen jullie dan ver-licht in Nevers aan.
En zei ik in het begin dat het een normale dag was vandaag? Nee hoor want Mira is jarig! Proficiat!!
Groetjes,
Thuur