NaarSantiago.reismee.nl

Maligny 24/593

Het kan nog gekker. Vandaag was er geen overnachtingsmogelijkheid. Wij besloten 38 km. naar Auxerre te lopen. Na 24 km. toch iemand gevraagd of hij slaapadres wist. Bleek eigenaar te zijn van een groot chabliswijnhuis. Bood logies en een grote chablisproeverij aan. Het eerste hebben we aanvaard. Het tweede resoluut van de hand gewezen. Een pelgrim drinkt uitsluitend water. Proost allemaal: ik ben druk bezig. Alors sante.

henk en zus

hoi Frans en Nelly.
alles naar wens zo te lezen
drink maar niet teveel , dan krijg je pudding in de benen
en morgen voetbal kijken??
hoe lang nog?
groetjes Henk en Zus

Thuur

Hallo Nelly en Frans
Jullie komen binnenkort in de buurt van Auxere; als je daar ergens wilt overnachten, ga dan niet naar Saint Florentin, dat er vlakbij ligt; of misschien juist wel, het ligt er maar aan waar jullie van houden! In dat plaatsje ligt namelijk een nonnenklooster en de vrome nonnetjes bieden pelgrims graag een slaapplaats aan tegen een kleine vergoeding. Maar dat is niet altijd zo geweest!!
In de tijd van Napoleon werd het klooster vaker bezocht door rondtrekkende reizigers en die brachten daar dan de nacht door; het zal rond 1812 zijn geweest toen er een vrouw op blote voeten aan de kloosterpoort klopte en om toegang vroeg. Zuster portier dacht dat ze een slaapplek zocht en wilde haar naar het hospitium brengen. Nee, ze wilde in het klooster intreden! Ze maakte een verwarde indruk en moeder-overste twijfelde aan haar beweegredenen. Toch werd ze toegelaten en leidde – althans de eerste weken – een vroom en devoot leven tussen de muren. Op en gegeven dag werd weer op de kloosterpoort geklopt; deze keer waren het leden van de gendarmerie die vroegen of er de laatste tijd wel eens een ietwat verward voorkomende vrouw bij het klooster gezien was. Dat werd ontkend maar toen een paar dagen later zuster Godeflica met doorgebeten keel op haar kloostercel aangetroffen werd, kwamen de mannen terug en deden onderzoek in het klooster en bij alle nonnetjes, op één na, de onlangs toegelaten zuster met de naam Vampyra. Zij was in retraite, zei moeder-overste en kon echt niet gestoord worden. Toen echter twee dagen later zuster Pirania ook het tijdelijke met het eeuwige had verruild, moest ook zuster Vampyra voor de onderzoekers verschijnen. Ze kwam tenslotte – weer op blote voeten - en ze werd direct door een van de wetsdienaren herkend als de lang gezochte bloedzuigster! Ze kwam voor de rechter en – zoals dat in die tijd ging – de guillotine deed de rest! Toch heeft Vampyra nooit rust gevonden. Ook heden ten dage nog zwerft haar geest in de vorm van een losse kop door het klooster; meestal alleen in het nonnenverblijf, alsof ze op zoek is naar nieuwe slachtoffers, maar de laatste tijd begeeft ze zich, met name na middernacht, steeds vaker ook naar het gastenverblijf. Ze heeft een voorkeur voor vrouwen, maar oudere heren vallen de laatste tijd ook steeds meer bij haar in de smaak! Hoewel ze niemand meer echt kwaad kan doen, wordt verteld dat laatst een aantal gasten die midden in de nacht met haar van doen kregen, in paniek het bed en klooster zijn uitgevlucht en dat die nu nog door slachtofferhulp begeleid moeten worden!
Mensen die heel vast slapen hebben – zo blijkt – nooit last van de nachtelijke bezoeken, maar hoe is jullie slaapkwaliteit? Als jullie het risico willen nemen dat je met de rondzwevende kop van Vampyra te maken krijgt, dan moeten jullie beslist in Saint Florentin overnachten. Zo niet, trek dan verder. Ieder zijn meug!
Overigens heb ik gehoord dat er één manier is om gedurende de nacht absoluut niet door Vampyra lastig gevallen te worden; zij liep altijd op blote voeten omdat ze sokken verafschuwde; die stonken altijd zo, zei ze. Maar als jij nu, Frans, voor het slapen gaan de sokken van Nelly om je nek bindt en jij Nelly die van Frans, dan zal ze niet ‘toebijten’ en zul je niets merken. Wellicht merkt je neus dan wel iets speciaals en het is maar de vraag wat het zwaarst weegt!
Slaap rustig
Thuur
P.S. Molan draagt geen sokken!

Jeanne

Is het bij jullie ook zo warm als hier?
Het is aardig zweten,zeker als je moet werken. Als ik tel dacht ik dat jullie de geplande termijn niet halen,of zit ik verkeerd? Jullie zouden toch 800km lopen in een maand?
Hoelang blijven jullie nog onderweg?
Vandaag getennissed,pas om 8 acht,maar het was evengoed zweten.
Morgen nog warmer.
Ik hoop dat jullie het wat frisser hebben.
Goeie tocht,
Groetjes,