NaarSantiago.reismee.nl

Courtaoult 23/569

Zijn aanbeland bij een B+B in Courtaoult, zo n 38km voor Auxerre, bij een Noors-Haitiaans echtpaar. U ziet het kan altijd gekker. Hebben weer prima kamer en eten vanavond mee met de mensen. Vandaag iets minder warm. Alles gaat prima en conditie is goed.

Thuur

Hallo Frans en Nelly
Vanmorgen kreeg ik een telefoontje uit Melick; bewoners van de Zandkuil hadden gezien dat zich gisteravond een vreemd stel bij jullie op de oprit naar de garage had gevestigd in een blauwe tent en dat ze daar de nacht doorgebracht hadden: een grote man, behangen met klatergoud en een vrouw gehuld in een allesbedekkend kleed. Wat zich in die tent afgespeeld heeft gedurende de nacht wisten ze niet te vertellen, maar wel dat toen de twee ’s morgens vertrokken waren, ze een hele berg afval achtergelaten hadden: lege dozen, verpakkingsmateriaal, blikjes, plastic flessen enz. enz. En het stonk nog behoorlijk ook! Ik ben onmiddellijk naar jullie huis gereden en zag daar de troep van de nacht! Dat moet natuurlijk opgeruimd worden, was mijn gedachte en pakte een paar grote plastic zakken, die ik alvast meegenomen had, uit mijn auto, deed werkhandschoenen aan en begon aan de klus. Na een poos – het merendeel van de troep was in de zakken – stootte ik in een doos op een rond voorwerp, ingepakt in plastic bubbelverpakking. Toch even kijken was erin zit, was mijn gedachte en je gelooft het niet, het was een mooie kristallen bol. Is dat niet de bol van Marinda, schoot het door mijn hoofd. Jazeker, dat is hem! Zou ze haar bol weggegooid hebben omdat die niet meer goed functioneerde of zou ze überhaupt haar leven als waarzegster aan de wilgen hebben gehangen?! Ik legde hem terug in de doos en toen op de achterzit van mijn auto. De plastic zakken bond ik dicht en liet het verder aan de vuilophaaldienst van Roerdalen over ze op te halen. Thuis gekomen legde ik de kristallen bol op een tafel. Ik wreef er over; hij was onbeschadigd en toen ik mijn handen weer optilde leek het alsof erin een venstertje open ging: de bol werkte!!! Ik ben goed gaan kijken en wat zag ik: twee mensen die in Frankrijk, een karretje voorttrekkend, onderweg zijn. Ik zoemde wat in en ja hoor, jullie waren het, Frans en Nelly! Ik kan jullie dus volgen! Ik heb mijn sessie voor dat moment afgesloten en zal vanavond voor ik naar bed ga, wel weer eens kijken hoever jullie vandaag zijn gekomen.
’s Avonds laat ga ik weer in mijn kristallen bol, die ik in de slaapkamer neergelegd heb, naar jullie zoeken en heb jullie al vrij snel te pakken; ik zie jullie glashelder daar in Frankrijk; beiden een groot glas bier aan de mond en de grootste lol!! ….. Ik moet even wachten, want de bel gaat. Ik ren de trap af naar beneden naar de deur, doe open, maar er staat niemand! Belletje trekken, dacht ik, och de jeugd moet zich ook amuseren. Ik kom de slaapkamer weer binnen en tot mijn schrik zie ik twee spinnende katten niet alleen op mijn bed maar ook bovenop mijn bol zitten; ze springen eraf en komen met de staart omhoog dreigend naar me toe. Dapper als ik – soms - ben, veeg ik de twee beesten van mijn bed af en meteen zijn de twee katten verdwenen, maar nu staan er twee mooie dames in mijn slaapkamer – Freud weet hier wel raad mee! - , die op de kristallen bol afstuiven. Met de nodige tegenwoordigheid van geest en omdat ik snel ben – soms – slaag ik erin de vrouwen bij hun lurven te pakken en daar konden de dames niet tegen en ook de lurven niet! Ik sleep ze de trap af – ik weet het, het is vrouwonvriendelijk, maar deze keer kan het niet anders! – knal ze de deur uit en vergrendel die daarna onmiddellijk. Ik ren terug naar boven en pak de kristallen bol. Daar waren ze dus op uit! Ik berg hem diep in een kast op; later zal ik wel een betere plek zoeken. En binnenkort zal ik de bol wel weer gebruiken als medium om te zien hoe het jullie vergaat.
Voorlopig wil ik echter niks meer met mooie bollen en kristallen vrouwen te maken hebben!! Ik raak in de war!
Een cognacje dan maar en welterusten,
Thuur

Dan

Hallo Nelly en Frans,

Mijn reactie van eergisteren (29 juni) eindigde met de vraag welke taal in het paradijs werd gesproken. Volgens sommige Engelsen was dat het Engels. En dat zou af te leiden zijn uit het palindromische karakter van de eerste dialoog die aardbewoners hebben gevoerd.

Kletskoek natuurlijk. Het bijzondere aan een palindroom is dat je het woord zowel van links naar rechts, als van rechts naar links kan lezen. Dus alleen als je een palindroom opschrijft, zie je dat het bijzonder is. Maar: toen Adam en Eva elkaar ontmoetten, was er helemaal geen geschreven taal. Die werd pas later uitgevonden. Alleen al hierom is de Engelse claim lulkoek.

Een veel, veel beter onderbouwde theorie is die van Jantje van Gorp. Jan werd in 1519 (23 juni) geboren in Gorp (bij Hilvarenbeek). Later noemde hij zich Ioannes Goropius Becanus (van [Hilvaren]beek). Ik begrijp dat wel: Ioannes Goropius Becanus klinkt indrukwekkender en in elk geval wetenschappelijker dan Jantje van Gorp. Johannes kunnen we beschouwen als de grondlegger van de vergelijkende taakunde. Dat deed hij er als hobby bij, want van beroep was hij arts.

Als (vergelijkende) taalkundige ontdekte hij dat veel woorden uit andere talen uit het Nederlands bleken te komen. Dat was niet altijd meteen duidelijk, maar voor wie (zoals Becanus) wat nauwkeuriger keek, was het onmiskenbaar.

Neem het woord voor eik, maar dan op z'n Latijns: “quercus”. Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar het is een verbastering van "werd-cou" (weert kou). Waarom een eik of eikenhout de kou weert, weet ik niet, maar vroeger was dat blijkbaar zo. Misschien omdat als je met eikenhouten klompen aan niet zo snel wintertenen krijgt. Of omdat je in je open haard eikenhout kunt stoken. Het zal in elk geval niet komen omdat men vroeger eikenhouten jassen aan had. Becanus had ook nog een andere verklaring: quercus zou ook een verbastering van “werc-hout” (werkhout) kunnen zijn.

En wat te denken van de naam "Adam". Dat is eigenlijk "Haat-dam" (dam tegen de haat, de haat van het serpent), zoals "Eva" eigenlijk is: "eeuw-vat". Een eeuwig vat, waar mensen uit voortkomen. Merk op dat het aanvankelijk de bedoeling was dat Adam en Eva het eeuwige leven zouden hebben. Dat het niet eeuwig zou zijn, was bij Eva’s schepping nog niet duidelijk. Want pas toen zij zich aan de appel had vergrepen (de zondeval) werden Adam en Eva sterfelijk. Nu is ook nu duidelijk waar "vader" vandaan komt: als iemand het vat vult, dan is hij een vat-er geworden, een vader dus.

Uiteraard is er meer bewijs. Een greep daaruit:
"Kain" komt van "kaot", dat schijnt Brabants te zijn voor kwaad. Abel moest niets hebben van ruzie of oorlog ("bellum") en is dan ook een verbastering van "afkeer" en "bellum".

Methusalem komt van "Maect thu salich".
Het Latijnse "aestas" (zomer) komt van "aes-tas" (het seizoen waarin men “aas tast” of wel voedsel raapt). Het Latijnse "falx" (sikkel) komt van "fal-hact" (valt om te hakken).

Het Griekse graus (?????, oude vrouw) is “gar-out” (helemaal oud).
“Alpen” is eigenlijk “alp-pla” en dat komt van “alp” (al-op = helemaal boven = berg) en “pla” = plat. “Galla” (melk) komt van "gai" (blij, aangenaam) en "lac" (lik, dus: wat aanlokt om te likken).
“Helios (zon)” komt van “helen” (heel maken, gezond maken).
En “sorbus” (lijsterbes) slaat op het sap van de lijsterbes: “sourwyn” (= zure wijn).

Dat "Babel" ook van oorsprong Nederlands is, spreekt eigenlijk vanzelf, want daar begon de grote spraakverwarring, of wel het onbegrijpelijke “babbelen”.

Becanus herinnert ook aan het verhaal van Herodotus over farao Psammetichos. Psammetichos wilde weten wat de oudste taal was (wie niet). Hij liet daarom twee pasgeboren kinderen afzonderen en die door een herder werden opgevoed. Maar de herder mocht helemaal niets tegen de kinderen zeggen.

Het eerste woord van de kinderen moest vanzelfsprekend een woord uit de eerste taal, de oertaal zijn. Wat bleek? Als de kinderen honger kregen riepen ze “bec”. Dat is het Phrygische woord voor brood (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Phrygian_language).

Kennelijk is Phrygisch de oudste taal. En omdat Becanus had ontdekt dat Phrygisch en Nederlands een en dezelfde taal zijn, is het ook niet verrassend dat we iemand die brood maakt nog steeds een “becker” (= bakker) noemen.

En wat is “Diets” (= Nederlands) anders dan “Douts” = d'outs = de oudste (taal)?
En, dat spreekt nu bijna vanzelf, “God” is gewoon ”goed”.

Lees het allemaal zelf na in de Origines Antwerpianae (1569) van Becanus.

Voordat Becanus bewees dat het Nederlands de oudste taal was, was de heersende opvatting dat in het Paradijs Hebreeuws werd gesproken. Er waren natuurlijk zonderlingen (niet Becanus!) die daar anders over dachten. De Engelsen heb ik al genoemd.

De Zweedse hoogleraar anatomie Olaus Rudbeck was zo’n zonderling. In een 4-delig werk (Atlantica, Atland eller Manheim) verkonndigde hij de absurde theorie dat Zweden eigenlijk Atlantis was (de bakermat van de beschaving). En Adam sprak Zweeds (waaruit later het Hebreeuws en Latijn voortkwamen).

Zweden zijn vaker niet goed bij hun hoofd, want een zekere Anders Pedersson Kempe meende dat God Zweeds sprak, Adam Deens en het serpent Frans. Dat laatste sluit ik trouwens niet uit. Misschien dat jullie op je pelgrimstocht daar aanwijzingen voor vinden. Deze Kempe voorspelde ook nog dat in 1688 iedereen op de wereld Hebreeuws zou spreken. We weten nu dat deze voorspelling maar heel ten dele is uitgekomen.

Tot zover dit taalkundig uitstapje. Dat we trots op Nederland kunnen zijn, wisten we al. Maar we mogen dus ook trots zijn op het Nederlands, de eerste en daarom oudste taal ter wereld.

Nelly en Frans, draag dit uit in het land waar men de taal van de slang spreekt! Mooie taal verder, daar niet van.

Groet,
Dan