NaarSantiago.reismee.nl

Troyes 26/522

Yes!!!! Wij zijn gisteren in Troyes aangekomen en hebben de500 km overschreden. Gisteren was weer een warme dag en de inloop in Troyes trok nogal lang. Maar in Troyes wachtte ons een vrije dag.

Zondag hebben wij afscheid genomen van de heer en mevrouw Renauldin, een ouder echtpaar dat op een zeer afgelegen hoeve woont. De drie verspreide boederijen van dhr Renauldin en twee familieleden omvatten samen 1000 ha!! Wij kregen een superverzorging en voor de tweede keer achter elkaar weigerden ze elke betaling.

In Troyes namen wij een hotel midden in de stad voor 1 nacht, want de volgende dag was er een congres in de stad en waren alle hotelkamers bezet. Echter geen nood; er is een groot en vooral leeg seminarium Notre Dame en Isle, waar pelgrims kunnen overnachten; en daar zitten we nu dus. Vandaag sightseeing Troyes; een mooie oude stad met veel historie (Bernardus van Clairvaux werkte hier lang).

Vanmiddag op een terras naar Oranje kijken en morgen weer op pad. Alles gaat prima met ons en we gaan nu reacties lezen en naar onze email kijken. Helaas kunnen we hier geen foto s uploaden; dus dat houden jullie tegoed.

Groeten Frans en Nelly

Reacties

Reacties

Thuur

Hallo Nelly en Frans
Gisteren zag ik op de markt hier een auto uit Frankrijk met caravan staan en die trok mijn aandacht. Op de caravan stond in drie talen de naam Marinda, een keer ‘avec les yeux brillants’, daaronder ‘met de heldere ogen’, maar ook in het (Midden-)Limburgs: ‘mit de klaor uig’! Waarzegster stond eronder, PrĂ©visionniste! Er kwam een mooie vrouw uit de caravan die een blik op de omgeving wierp en toen ze mij zag maakte ze een gebaar van: kom maar binnen, zal ik je wel de waarheid vertellen. Even dacht ik dat het reclame van een of andere politieke partij hier was, maar daarvoor kom je niet extra uit Frankrijk en die zeggen bovendien nooit de waarheid! Nee het was een echte. En omdat zondag de jaarlijkse zomerwende op de kalender stond dacht ik: laat eens kijken wat het tweede deel van de zomer in petto heeft en dan met name voor jullie op je tocht naar Santiago de Compostella. Ik stapte erop af en mocht in de caravan plaats nemen op een poef. Had comfortabeler gekund dacht ik, maar kom. De waarzegster trok zich terug in het achterste van de wagen; ze moest zich zeker voorbereiden! In de woonwagen hing een ietwat bedwelmende geur, een soort wierookgeur, maar toch even anders. Plotseling stond een grote donkere man, behangen met klatergoud, voor me; hij zag er niet fris uit – rook ook niet fris, maar dat werd door de wierook gedeeltelijk geneutraliseerd. Hij vroeg me 35 euro voor de waarheid. Dat is niets, dacht ik, waar krijg je tegenwoordig nog voor 35 euro de waarheid te horen! Ik betaalde en hij verdween. Toen kwam Marinda ‘mit de klaor uig’ naar voren en nam voor mij plaats aan een tafeltje. Ze had nu een soort burka aan. Ze maakte haar gezicht vrij zodat ik vrijelijk in haar ogen kon kijken: inderdaad ‘klaor uig!’ Een paar katten sprongen op haar schoot en keken mij ook aan; het deed toch wat ‘unheimisch’ aan!
“Wilt u dat ik kaarten lees of liever in de kristallen bol kijk”, zei ze in perfect Nederlands. Ik koos voor de bol. Ik vertelde waar ik voor kwam en Marinda staarde een hele tijd in haar bol: “Ik zie, ik zie, ze zijn in Frankrijk”. Uiteraard, dat had ik haar net verteld! “Ze gaan naar Saintes Maries de la mer”. “Rijmt wel, maar klopt niet, ze gaan naar Nevers.” Ze keek mij lichtelijk geïrriteerd aan. “Ze zijn morgen in Nevers”, zei ze. “Ik denk dat ze dat niet halen”, zei ik. “Als ze geen autopech hebben wel,”bitste ze terug. “Ze hebben helemaal geen auto bij zich,”diende ik van repliek; “ze hebben een loopwagen bij zich”. Ze begon te spinnen, of waren dat de katten die ik hoorde? Ze haalde diep adem alsof ze de wierook wilde opsnuiven. Ik haalde ook maar eens diep adem en snoof mee; toch geen echte wierook, dacht ik, lijkt wel chinees surrogaat; zit een plastic luchtje aan!! Ik keek om me heen en zag een paar kakkers staan die de geur voortbrachten. “Ze zullen komen waar ze naar toe gaan”, probeerde Marinda het nog eens. Ja, dat had ik ook kunnen zeggen! Omdat ik haar kwaliteit als waarzegster nog eens wilde beproeven zei ik: misschien kunt u mij zeggen waar ze de afgelopen twee dagen overnacht hebben? Dat kon niet zei ze, want waarzeggen is vooruitkijken en niet achterom. 35 euro naar de klote, dacht ik, en dat zei ik toen ook maar!!
“Ludovic”, riep ze, “eruit ermee!” Het grote onfrisse manspersoon kwam te voorschijn en maakte aanstalten om mij de wagen uit te gooien. Ik koos ervoor zelf de deur te openen en maakte me uit de voeten. Toen ik de volgende morgen wakker werd, lagen er twee spinnende katten naast me in bed. Ik had het niet meer! Ik wil nooit meer de waarheid horen!
Marinda trekt nu met haar Ludovic zuidwaarts; mogelijk komen jullie ook in contact met haar! Trap niet in haar waarheid en ook niet in haar “kloar uig”, maar kijk verder met frisse blik de wijde wereld in!
Groetjes,
Thuur
P.s. Stom, ik ben vergeten haar te vragen wat de uitslag wordt van Nederland-Slowakije, vanmiddag !!

Anny

Hallo Nelly en Frans.
Ben net terug van de crematie van de vader van TheiClaessens.
Was mooi en ingetogen.
Leuk dat jullie ook naar 't voetballen gaan kijken. Lopen jullie ook in een oranje T shirt, of moeten ze eerst nog winnen.
Zoals ik lees is het daar waar jullie lopen warm. Nou, hier ook hoor! Komende week voorspellen ze verschillende dagen boven de 30 graden. Maar je hoort mij niet klagen!!!!!!
We móéten n.l. niets he?

Ik wens jullie nog vele mooie wandeluren en tot de volgende keer!!

Anny

Riek

Beste Nelly en Frans.

Zo daar zijn we even weer.
knap dat jullie de 500 km overschreden hebben,en dat in die hitte,ik moet er niet aan denken.
En toch is er telkens ook weer een veilige slaapplaats te vinden.
Het valt me op dat er zoveel Nederlanders jullie pad kruisen.
Zondag zijn Mira en ik met de kinderen naar Soerendonk kermis gegaan,het was warm, Noortje genoot zichtbaar van de draaimolen,en Joep die was blij met een half glas appelsap bij de sport.
Hier blijft het een drukte,Geert is twaalf en een half jaar bij ons dus dat moet gevierd worden.

Verder hoop ik dat jullie het goed gaat, en de groeten van ons allemaal.

Riek M.

Dan

Hallo Nelly en Frans,

Een Nederlandse bedevaartganger die zijn heil niet alleen in Nederland of Vlaanderen zoekt, krijgt onvermijdelijk te maken met anderstaligen. Dankzij Genesis 11: 1 -9 weten we ook precies hoe dat kwam: niet te stuiten bouwdrift van onze voorvaderen. En voor het geval jullie bij de bijbelles niet hebben opgelet, hier nogmaals het verhaal.

Lang geleden (volgens Ussher: 106 jaar na de grote zondvloed uit 2350 voor Chr.) sprak iedereen dezelfde taal ("En de ganse aarde was van enerlei spraak en enerlei woorden."). Op zeker moment besloten de mensen een stad te bouwen ("Kom aan, laat ons voor ons een stad bouwen,") en een toren die tot in de hemel zou komen ("en een toren, welks opperste in den hemel zij").

Die stad kon er wat God betreft nog net mee door, maar die toren was tegen het zere been (een toren te hoog zogezegd). Ik citeer nu Genesis 11: 5-9: "Toen kwam de HEERE neder, om te bezien de stad en den toren.... En de HEERE zeide: Ziet, zij zijn enerlei volk, en hebben allen enerlei spraak; en dit is het, dat zij beginnen te maken; maar nu, zoude hun niet afgesneden worden al wat zij bedacht hebben te maken? Kom aan, laat Ons nedervaren, en laat Ons hun spraak aldaar verwarren, opdat iegelijk de spraak zijns naasten niet hore. Alzo verstrooide hen de HEERE van daar over de ganse aarde; en zij hielden op de stad te bouwen. Daarom noemde men haar naam Babel; want aldaar verwarde de HEERE de spraak der ganse aarde, en van daar verstrooide hen de HEERE over de ganse aarde."

Ik sluit niet uit dat met de kennis van nu, het handelen van de Heere als een onrechtmatige daad zou kunnen worden beschouwd. Sterker nog, ik denk dat een vordering tegen God op grond van artikel 6.162 BW beslist kansrijk zou zijn geweest. Ik wijs in het bijzonder op het tweede lid van dit artikel, waarin het volgende is bepaald: "Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond".

Het via de toren binnendringen van de hemel, zou wat mij nog wel een rechtvaardigingsgrond kunnen opleveren. Maar daar zijn tenminste 2 kanttekeningen bij te maken.

Allereerst waren er wel lichtere middelen voor handen die God had kunnen toepassen.
Ik noem er een paar:
? aanhoudende regen (net als God 106 jaar eerder al had gedaan), zodat er niet gebouwd kan worden;
? aanhoudende vorst (gevoelstemperatuur van -6° of lager), zodat er vorstverlet moet worden gegeven aan de bouwvakkers;
? af en toe een tornadootje met een kracht op de schaal van Fujita van 1 of 2.

Allemaal maatregelen die de bouw van de toren ook hadden kunnen tegenhouden, maar die veel minder verstrekkend zouden zijn geweest dan een complete en eeuwigdurende spraakverwarring. Afgezien van alle misverstanden die dat geeft, de emotionele schade die daarvan het gevolg is, is het gigantisch duur. Zo spendeert de EU jaarlijks meer dan 1,1 miljard Euro om de belangrijkste documenten in de 23 officiële EU-talen beschikbaar te maken. En dan kunnen Luxemburgers, Catalanen, Friezen, Welshmen (en natuurlijk Welshwomen), Basken, Bretonnen (?), Sardiniërs, Aragonezen, Asturiers, Arpitaniers, Samogitiers, Melickers en Corsicanen die documenten het nog niet eens lezen.
Dus: het middel was disproportioneel.

Verder heeft het Opperwezen verzuimd eerst een waarschuwing te geven. Dan had men destijds de afweging kunnen maken: stoppen om later vertalingsmiljarden te besparen of toch maar doorgaan met bouwen.

Omdat dat de kwestie vermoedelijk inmiddels verjaard is, heeft een rechtszaak nu waarschijnlijk geen zin meer. Maar stel dat er toch een rechtszaak komt, en stel dat de rechter God veroordeelt tot het terugdraaien van de Babylonische spraakverwarring. Wat moet dan de eenheidstaal worden? De meest gesproken taal nu, Chinees?

Toegegeven, zo'n 845 miljoen mensen hoeven geen nieuwe taal te leren, maar zo'n 6 miljard mensen moeten dat wel. En de ASCII-tekenset, onmisbaar voor computers, kunnen we bij het vuilnis zetten. Geen optie dus.

Het meest rechtvaardig is om simpelweg over te schakelen op de eenheidstaal die 2.244 jaar voor Christus werd gesproken. En dat de taal van Adam en Eva, de taal dus die in het paradijs werd gesproken.

Vandaar de vraag: welke taal spraken Adam en Eva? Dat de Engelsen claimen dat het Engels was, verbaast ons niets. Het zijn chauvinisten, die zeuren over het feit dat een voetbalscheidsrechter een Engels doelpunt afkeurt. Alsof er geen belangrijker zaken zijn. En het bewijsmateriaal dat Adam en Eva Engels spraken is flinterdun.
Het zou om deze (allereerste) dialoog gaan die op aarde is gevoerd:

Adam: 'Madam... '
Eva: 'Heh?'
Adam: 'Madam, I'm Adam’.
Eva [een beetje verschrikt] : 'Name of a foeman? ' [foeman = vijand],
Adam: 'O stone me! Not so!' [= Oh jeetje nee ! lk mag hangen als dat zo is]
Eva [gerustgesteld, stelt zich met een lichte buiging voor]: 'Eve' .

Het enige dat pleit voor deze dialoog is dat die palindromisch is. De tekst kan dus ook van achteren naar voren kan worden gelezen (vergelijk kotspakkapstok, mooie zeden in Ede, zei oom, Nelli plaatst op 'n parterretrap 'n pot staalpillen, Baas, neem een racecar, neem een Saab.].

Maar het klopt niet: in het paradijs werd geen Engels gesproken. Er werd Nederlands gesproken. En dat heeft Johannes Goropius Becanus overtuigend aangetoond.

Wordt vervolgd.

groet,

Dan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!