NaarSantiago.reismee.nl

Val St Jean 26/496

Dit plaatsje zullen jullie niet in de atlas kunnen vinden, want het telt slechts een boerderij en op die afgelegen boerderij slqpen wij. Het slaapadres is verzorgd door onze vorige gastheer. De tocht vandaag was zwaar, niet zozeer vanwege de afstand, maar vanwege de hitte. We hebben het weer zeer goed getroffen met een eigen slaapkamer, een Frans diner met de familie en een ontbijt. Wij zitten 25 km voor Troyes en morgen hopen we Troyes te bereiken. Daar nemen we voor de eerste keer een dag rust. Verder alles ok.

Vandaag zijn we ook Molan tegengekomen. Hij vroeg: zijn jullie soms Frans van MOorsel en Nelly LANgers. Natuurlijk zeiden we ja. Ik moet zeggen: hij was uiterst vriendelijk.

Reacties

Reacties

Thuur

Hallo Frans en Nelly
Met dank voor jullie foto’s van een paar dagen geleden; zo krijg je wel een goed beeld in wat voor een omgeving jullie voorttrekken; mij trof uiteraard bijzonder het beeld van die grote groep koeien - kaaskoeien lijkt mij - die jullie massaal staan aan te moedigen zonder ook maar enig geluid voort te brengen. Ik probeer me voor te stellen hoe die eruit hadden gezien als ze allemaal met een vuvuzela in hun mond hadden staan loeien. En hoe het geklonken had !! Wel heel speciaal vind ik de foto van die oude herder uit de streek daar met witte pet, die zo te zien jullie karretje bewaakt. Tenminste dat dacht ik, totdat ik bij nader inzien erachter kwam dat jij het bent, Frans, maar dan wel in de dracht van een oude herder uit die streek daar, die toevallig een witte pet op heeft! Als je je Heineken-bierhoed had opgezet, dan had ik je uiteraard direct herkend! Maar ik besef dat je die toen nog niet in je bezit had! Schitterend ook Nelly tussen al die andere rozen in de Champagnestreek; alleen de champagne ontbreekt eraan, maar dat is altijd nog in te halen.
Fijn ook dat jullie al die Jacobsschelpen gevonden hebben en nog steeds weten te traceren; heb ik die tenminste niet voor niets her en der opgehangen; heeft genoeg moeite gekost! Je mag ze overigens laten hangen, ik hoef ze niet terug, al zijn er een paar zeldzame exemplaren bij!
Doe bij gelegenheid mijn hartelijke groeten aan de burgemeester van Trouans; ik had hem op de hoogte gesteld van jullie komst in zijn plaats; vandaar de vriendelijke ontvangst !! Zeg hem maar dat ik van de zomer wel eens langs, resp. aan kom en dan maken het wel in orde!
Gisteren liet Molan me trouwens weten dat ze de wierookmaffia getraceerd hebben; er wordt nu volop werk van gemaakt dat deze bende uit het verkeer getrokken wordt, zodat jullie te zijner tijd in Santiago de Compostella kunnen genieten van echte, onversneden tot wierook verwerkte olibanum uit de lage landen. Je ziet het: allerhande hoopgevende ontwikkelingen; ik blijf jullie op de hoogte houden via mijn speciale lijn met Molan! Dat hij zijn naam aan de hand van jullie namen heeft samengesteld klopt wellicht, leuk gevonden, maar dan nog: “what’s in the name?!”
Groetjes,
Thuur

Piet

Ik ben nog steeds vol bewondering voor jullie prestatie. Ook kijk ik uit naar de "Thuurtjes" elke keer.
Molan overigens moet je niet te veek tegenkomen. Er zijn twee mogelijkheden wat dit betreft. Of je komt jezelf tegen, en dat is geen goed teken, of je ontmoet een in 1827 geboren landschapsschilder, en dan moeten jullie ook aan jezelf gaan twijfelen. Ik wens jullie een goede reis verder, zonder Moran.
Groeten,
Piet

Dan

Hallo Nelly en Frans,

Het is vandaag, 27 juni 2010. Tijd voor een beetje numerologie (een beetje maar).

Op 23 oktober 4004 (voor Christus) schiep God (hemel en) de aarde. Dat heeft de (Anglicaanse) bisschop James Ussher ooit uitgezocht. Hij wist ook hoe laat God dat deed: ongeveer 9 uur 's ochtends (Engelse tijd). Dat was een gedenkwaardig moment, net als de schepping van Adam en Eva. Dat gebeurde, zoals bekend, op 28 okober van dat zelfde jaar. Op 10 november werden Adam en Eva het paradijs uitgeschopt. Was dat laatste niet gebeurd, dan zou geen mens het duizenden jaren later in zijn hoofd halen om op pelgrimstocht te gaan. En zeker niet van Melick naar Santiago de Compostela. Maar ja, Eva moest zo nodig aan die appel zitten, en dan gebeuren dit soort dingen.

Vandaag 27 juni 2006 is het precies 2.196.117 dagen na de schepping van de aarde. En 2.196.117 is een uniek getal, omdat het enige getal is met 2x de priemdeler 3, en 1x de priemdelers 7, 11 en 3.169. En laat 2.196.117 ook nog deelbaar zijn door 21, terwijl het vandaag precies de 21ste dag van jullie tocht is.

Maar morgen 28 juni 2010, jullie rustdag ( Deo Volente), is wel heel speciaal. Een klein beetje speciaal, omdat het precies 2.196.118 dagen is na de schepping van de aarde (het enige getal met de enkelvoudige priemdelers 2,191 en 5.749). Maar dat is niet het echt bijzondere aan 28-06.
Het echt bijzondere aan 28 juni is dat het is opgebouwd uit 2 perfecte getallen, de getallen 28 en 6.

Wat is een perfect getal? Dat is een getal dat precies gelijk is aan de som van zijn echte delers. Neem bijvoorbeeld het getal 10: dat is deelbaar door 1, 2 en 5. Het is ook deelbaar door 10, maar 10 is geen “echte” deler. Een echte deler van een getal is kleiner dan het getal zelf. De som van de echte delers van 10 (1 + 2 + 5) is gelijk is aan 8 (en geen 10). 10 is dus geen perfect getal.

Maar neem nu 6.
De (echte) delers van 6 zijn: 1, 2 en 3. En 1 + 2 + 3 = 6. 6 is dus wel een perfect getal.
Overigens geldt ook: 6 = 1 x 2 x 3. En dat maakt 6 het enige getal dat zowel de som is van zijn echte delers als het produkt van die delers. Echt heel bijzonder.

En hoe zit het met 28? De (echte) delers zijn: 1, 2, 4, 7 en 14. En inderdaad geldt: 1 + 2 + 4 + 7 + 14 = 28. (Maar nu geldt niet: 28 = 1 x 2 x 4 x 7 x 14).

28 juni is de enige dag van het jaar met deze perfecte getallen-eigenschap. 6 en 28 zijn ook de eerste twee perfecte getallen. Het volgende (derde) perfecte getal is 496 (echte delers: 1, 2, 4, 8, 16, 31, 62, 124 en 248), maar daar valt geen perfecte datum te maken (van de vorm maand-dag). En dat geldt ook voor de andere bekende perfecte getallen (er zijn er nu precies 47 bekend,met als vierde 8.128).

Geniet daarom morgen van jullie bijzondere rustdag.

groet,

Dan

Lies van Gemert

Hoi Frans & Nelly,
Wat geweldig om samen zo een voettocht te gaan maken. Een geweldige prestatie hoor! Heel veel succes verder en geniet van alle moois wat je tegen gaat komen. Tjeu en ik zijn ook in de champagnestreek in Frankrijk geweest, echt een geweldige omgeving. Ik hoorde van Mia en Wiel dat wij de groetjes kregen van Ton en Beppie, wat toevallig dat jullie daar terecht kwamen. Het zijn ontzettend gastvrije mensen en wij hebben daar een heerlijk verblijf gehad in Villa Nantrise, dit is echt een aanrader. Zo zie je maar weer de wereld is toch maar klein hahaha. Nellie en Frans nog een fijne voettocht en veel succes met alles. Ik zal regelmatig bijhouden hoe het jullie verder gaat. Doei!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!