NaarSantiago.reismee.nl

Trouans 22/470

De eigenaar van de manege heeft gisteren voor ons een nieuw overnachtingsadres geregeld. Daarom slapen we vannacht bij de burgemeester van het plaatsje Trouans. Hij vangt ons geweldig op met een mooie kamer, avondmaaltijd en drank. Sorry Thuur; ik vergiste me: met een eenvoudige brits, een homp droog brood en wat water. Afgelopen nacht sliepen we op een manege in een dorpje met slechts 9 inwoners!!!

Vandaag prachtig weer. We zitten twee dagen voor Troyes. Vandaag fietsers ontmoet uit Den Haag en uit Tienray. Onze gastheer van vandaag heeft zelfs weer een overnachting geregeld op een boerderij voor morgen. Conditie is nog steeds prima en we hebben er nog steeds zin in.

Groeten Frans en Nelly

Thuur

Hallo Nelly en Frans
Ze liggen eruit, ze liggen eruit; nee, niet de Oranjespelers maar Les Bleus van Frankrijk. Het is maar goed ook want bij en rondom het WK in Zuid-Afrika hebben ze zich schandalig gedragen: onderling wantrouwen, gebrek aan discipline, scheldpartijen, ja zelfs knokpartijen en een van de sterspelers, voor zover je daar nog van kunt spreken hebben ze naar huis gestuurd. Nee geef mij dan maar de oranjespelers; er is – gezien het tot nu toe vertoonde spel - geen garantie dat ze ver komen in het toernooi, maar zo voor het oog is het een keurig stelletje, geen wanklanken gehoord en zeker geen gekibbel laat staan vechtpartijen. Je kunt dus met de nodige trots oranje dragen. Jullie hebben toch zeker ook herkenningstekenen waaruit de Fransen kunnen aflezen dat jullie uit een grote voetbalnatie komen? Een Nederlands vlaggetje op je karretje, is wel het minste.
Misschien hebben jullie ook gehoord van de Hollandse babes die met oranje Bavaria-jurkjes reclame maakten voor dit Brabantse biermerk. Dat was – gezien de afgesloten contracten - voor de FIFA onacceptabel en de onschuldig ogende meiden werden in bewaring genomen; het is met een sisser voor ze afgelopen, maar ze mogen zich daar met die jurkjes niet meer in de stadions laten zien. Wat nu te doen met al die jurkjes? Ik heb eens bij Bavaria geïnformeerd of ik er eentje kon krijgen; dat kon, zeker toen ik erbij vermeldde dat zo’n sexy jurkje binnenkort in Frankrijk gedragen gaat worden, wat voor Bavaria toch weer de nodige naamsbekendheid gaat opleveren. Het oog wil nu eenmaal ook wat! Heineken blijft niet achter en heeft een speciale Heineken-bier-hoed op de markt gebracht. En dat is iets bijzonders. Bovenin een koelingselement dat werkt op hersentrillingen – hersenen moeten nog wel redelijk functioneren! - en uiteraard een klein vaatje met licht bier; dat moet je kunnen (ver)dragen, Frans. Er zit een slangetje aan en je hebt zo een rechtstreekse verbinding met je droge mond! Lijkt me ideaal, zeker nu het daar zo warm is! Ik heb voor jullie daarom een jurkje en een bierhoed besteld en met TNT-post naar jullie toegestuurd. Ik denk dat ze goed staan en functioneel zijn! En met dat oranje jurkje, Nelly, daar schiet je in Frankrijk de vogel mee af! (O nee, sorry, jullie zouden niet meer op vogels schieten!)
Ik zie jullie al in Frankrijk over velden en wegen trekken in oranje tenue en met een verfrissend hoofddeksel; daarbij een oranje gedrapeerd wagentje met bovenop de Nederlandse vlag en maar zingen en maar zingen: “We are the champions, we are the champions”, en – telkens wanneer er Fransen voorbijkomen, naar hun wijzend - “They are the loosers, they are the loosers”. Je mag tenslotte best voor je landseer opkomen! Maar om de pijn enigszins te verzachten – jullie moeten tenslotte nog vele kilometers door hun mooie land trekken – mag je wel hun voetbalprestaties bekritiseren maar zou ik eraan toevoegen dat de wijn die ze maken nog steeds van superieure kwaliteit is! Ook volgens Molan moeten jullie toch maar niet te uitbundig zingen; Fransen blijven haantjes en kunnen een nederlaag nooit echt verkroppen. En als ze dan doorslaan, slaan ze misschien niet alleen door, maar ook erop los!! Net zoals hun spelers in Zuid-Afrika! Dat zou te gek zijn. Loop verder in en met oranje, maar niet té uitdagend en drink er een goed glas wijn bij! Salut!
Groetjes,
Thuur
P.s. Als je geen wijn bij de hand hebt mag het ook jullie dagelijkse kost zijn: een homp droog brood en wat water!!