NaarSantiago.reismee.nl

Ebly 25/240

Vertrokken uit Bastonge rond 8 uur. Alles ging prima; klimmen en dalen is hier minder; maar ook nu kwamen we geen cafe tegen, zodat er van rusten onderweg weer niets kwam. Na5 uur gelopen te hebben zochten we een overnachting; maar dat ging mis. Drie adressen lieten het afweten en dat betekent al gauw6 km verder lopen. Uiteindelijk in Ebly zijn wij in een klein winkeltje gaan vragen, die uiteindelijk een mevrouw belde waar we mochten slapen. Blij dus. Omdat er ook geen cafe of restaurant is zal zij voor ons koken vanavond en verzorgde zij ons met bier ed. Dus alle hulde voor Mevr. Gobelet. Morgen slapen we voor t laatst in Belgie; overmorgen als het goed is zijn we in Frankrijk. Groeten aan allemaal.

Thuur

Hallo Nelly en Frans
Hebben jullie niets meegekregen van de paniek die momenteel in België heerst? Nee? Weet je dan nog niet dat koning Albert en koningin Paola er de brui aan gegeven hebben? Nou en of: ze zijn afgetreden vanwege de troebele toestand van het land. Bart de Wever van de grootste Vlaamse partij en Elio di Rupo van de socialisten waren gisteravond bij de koning om over een nieuwe regering te praten, maar zoals gebruikelijk in België kwamen ze er maar niet uit. De koning is daarbij uiteindelijk de wanhoop nabij geraakt en heeft toen verklaard dat er ogenblikkelijk een overeenkomst moest komen, anders zou hij opstappen! Elio en Bart hebben elkaar toen aangekeken en vervolgens naar Albert en hem te kennen gegeven dat hij dan maar moest opstappen. Daarover waren de twee het wel snel eens!!
Maar nu zitten ze natuurlijk met een probleem; er moet een nieuwe koning en koningin komen; maar wie? Ze willen in geen geval meer een koning die uit België komt, het moet een man uit het buitenland zijn die zowel een Franse als Nederlandse naam heeft, beide talen beheerst en het liefst ook nog een beetje Duits, onafhankelijk, van onbesproken gedrag en iemand die de deling van België niet in de weg zal staan. Een heel wijs iemand dus! Die knoop hebben Bart en Elio in elk geval doorgehakt; altijd die onenigheid tussen Vlamingen en Walen, dat waren ze doodmoe! En daarom zoeken ze nu een koning die voor beide landsdelen acceptabel is en die hebben ze gevonden, maar ze weten niet waar hij zich nu precies bevindt! Daarom Frans, voor de Walen Francois, geef gauw je verblijfplaats door, want ze zoeken je al urenlang, samen met Nelly. Jij voldoet aan de gestelde eisen en jij zult de nieuwe koning der Belgen worden, ook al bestaat België dadelijk niet meer. Nelly wordt koningin en jullie gaan resideren in Brussel, op het Laken! Ik zie het al voor me: binnenkort Frans in jacquet met hoge hoed en Nelly in een blitse galajurk bij de inauguratie. Beatrix zal er ook zijn, met Alex en Maxima: jullie worden collega’s!!
Je zult je afvragen hoe ze op jullie gekomen zijn. Nou, dat heb je te danken aan Flip van het Blaasken uit Bastenaken. Toen hij jullie gisteren ontmoette, toen jullie de vuvuela’s kwamen ophalen, hoorde hij direct daarna van de problemen met de kroon. Hij heeft toen onmiddellijk naar Elio en Bart, met wie hij goede contacten onderhoudt een boodschap doorgemaild, met als gevolg – ik zal er niet te zeer over uitweiden – dat jullie nu de gedoodverfde opvolgers zijn van Albert en Paola.
Doen jullie het? Overigens vindt Molan het geen goed idee, maar dat is eigenbelang; mij lijkt het geweldig! Mocht je het onverhoopt niet doen, vlucht dan zo snel mogelijk over de Franse grens – die is toch vlakbij – want getweeëndeelde Belgen kunnen nog rare sprongen maken!!
Hoogheden, gefeliciteerd, en ik hoop UEdelen eens te mogen ontmoeten.
Uw nederige dienaar,
Thuur

Dan

Hallo Nelly en Frans,

Vandaag faits divers en andere wetenswaardigheden. Of jullie bij de trektocht daar veel aan hebben, is maar de vraag. Maar laten we het er maar op houden dat in het elk geval leerzaam is. Education permanente, zogezegd.

Allereerst vers van de pers: een eettip, eigenlijk 2 tips. De eerste is: eet niet 2 of meer keer per week witte rijst. Want, zo blijkt uit de wetenschapspagina van de NRC van vandaag, je loopt dan 11% meer kans op diabetes 2 vergeleken met iemand die dat niet doet. Tip 2: eet 2 keer per week zilvervliesrijst. Want dan heb je juist 11% minder kans op diabetes 2. Als geschoold econoom kan Frans uitrekenen dat wie 2 of meer keer per week witte rijst eet, 24,72% meer kans heeft op diabetes 2 dan iemand die tenminste 2 of meer keer per week zilvervliesrijst eet. Dit is door de Harvard School of Public Health haarfijn uitgezocht en gepubliceerd in Archives of Internal Medicine. Voor verslaafden die niet van witte rijst kunnen afblijven hebben de onderzoekers ook een advies: vervang altijd een derde van de witte rijst door zilvervliesrijst. Want dan compenseren de positieve effecten van zilvervliesrijst precies de negatieve gevolgen van de witte rijst.

Dan een ander onderwerp. Vroeger, en dan hebben we het over de 13e eeuw, kwam je als pelgrim de vreemdste wezens tegen. Bij jullie is dat (nog?) niet zo. In elk geval hebben jullie er niet over geschreven.

Neem Jacob van Maerlant, die -net als jullie- verslag legde van wat hij zoal tegen kwam. Dat deed ie bijvoorbeeld in Der naturen bloeme. Boze tongen beweren dat hij dat had gestolen van een zekere Thomas en het alleen maar (uit het Latijn) in het Nederlands had vertaald. Maar dat zijn kwalijke verdachtmakingen. Wie trots is op Nederland weet wel beter.

Zo beschrijft hij dat er mensen zijn met een hoofd als een hond, die lange kromme klauwen hebben, dierenvellen hebben en blaffen. Jacob had wat moeite met de hedendaagse spelling, want hij schreef dit:
"So esser erehande volc gevonden / Gehovet gelijc den honden,/ Met crommen clauwen ende met langhen, / Ende met beesten vellen behanghen, / Ende voer haer spreken bassen."

Hij vermeldt niet of deze hondmensen agressief zijn tegenover bedevaartgangers, maar als dat zo zou zijn dan biedt de Dazer II of de vuvuela’s die Thuur heeft laten aanrukken, natuurlijk soelaas.

Nog wat vreemde lieden: mensen met zulke kleine monden dat ze al hun eten met een rietje moesten opzuigen. "Ander volc es daer gewassen: / So clene monde hebben die liede, / Dat si met enen clenen riede / Insuken moeten daer si bi leven." Voor wie zelf niet al te vloeibaar is, valt van deze mensen dus maar weinig te duchten.

Dat is wel even anders met een groep mensen die in de buurt van de kleinmondigen wonen. Want dat zijn menseneters. Ze volgen met hun neus het spoor van hun aanstaande slachtoffers, totdat ze bij een rivier komen (en dan, neem ik aan, slaan ze toe). "Ander volc es daer neven, / Die mensche eten, als wijt horen. / Dese volgen den lieden bi sporen, / Bi der roeke, dats haer maniere, / Tote dat si comen tere riviere."

En niet te vergeten: mensen die helemaal geen hoofd hebben. Hun ogen zitten direct op hun schouders, en in hun borst zitten 2 gaten, die als neus en mond dienen. Ze zijn net zo afschrikwekkend als een hond. "Ander lieden, dies gheloevet, / vindemen dar al sonder hovet, / hare oghen in hare scouderen staende. / In hare barste .ii. gate ute gaende / over nese ende over mont. / Eisemlic sijn si als .i. hont."
Òf Jacob van Maerlant was erg bang voor honden, òf hij vond die hoofdloze mensen eigenlijk niets bijzonders, net zo gewoon als een hond.

Nog een laatste voorbeeld: mensen met maar één voet. Toch kunnen ze met die ene voet erg snel lopen. En ook is die voet heel erg breed. Zo breed dat als ze ergens uitrusten, ze die voet als parasol kunnen gebruiken tegen de felle zon: "Ander volc es daer geboeren, / Die lopen utermaten sere / Met enen voete ende niet mere; / Nochtan es die voet so breet, / Dat si jeghen die sonne heet / Hem bescermen daer mede, / Waer dat si rusten in enighe stede."

Er wordt gefluisterd (door Vlaamse separatisten?) dat di Rupo zo'n eenvoetige is, maar dat heel goed weet te verbergen. Het is waar dat er iets vreemds is aan de aanstaande Belgische premier. Zo wordt gezegd dat hij in een rijtjeshuis woont, geen chauffeur heeft, zelf zijn potje spaghetti kookt en "hartelijke én fysieke omgangsvormen" heeft. Inderdaad zoent hij mannen op de wang ter begroeting. Verder draagt hij "smetteloos witte overhemden", heeft een designerbril en een rood vlinderstrikje, Toegegeven, dat is allemaal heel raar, maar maakt dat hem een eenvoeter? Ik zou zeggen: misschien, maar het is niet bewezen "beyond a reasonable doubt".

Hoe dan veel reisplezier, en blijf alert op vreemde lieden, zoals die er in Maerlants tijd nog volop waren.

groet,
Dan