NaarSantiago.reismee.nl

Bastogne/Bastenaken 26/215

Roel en Melanie waren zo aardig om de laatste twee berichten op deze weblog te zetten; bedankt. Wij hadden twee dagen geen toegang tot internet en hebben toen ons bericht per sms doorgestuurd naar Roel en Melanie, die ze voor ons geplaatst hebben. Dank aan degene die reacties sturen; we lezen ze met interesse. Wij zijn in Bastenaken aangekomen. Ook hier valt niet te onderhandelen. Hotelprijs is hotelprijs! Afgelopen nacht sliepen wij in een trekkershut langs de rivier de Ambleve bij een Brabants echtpaar als beheerder. De route door de Ardennen is mooi, maar zwaar: veel klimmen en dalen en zoals eerder gezegd nauwelijks accomodatie onderweg. Het is erg improviseren. Wij hebben extra op overstekende kippen gelet, vooral als ze zwart zijn. Wij voegen weer wat foto s bij [zie onder tab foto s] Kijk ook eens naar de foto van de Belg, die heen en terug liep naar Santiago en die trots zijn meterslange stempelpaspoort laat zien.

Groeten Frans Nelly

jène van moorsel

Dag Nellie en Frans,
Een oerverlangen van de mens is: thuis komen. Meer thuis komen dan thuis zijn. Daaron gaat hij soms weg om thuis te kunnen komen. Zou dat zo zijn? Zulke gedachten gaan door mij heen als ik jullie in gedachten over 's heren wegen zie trekken. Hoed goede moed!
Jène

Thuur

Hallo Frans en Nelly
Vanmorgen heb ik op advies van Molan twee vuvuzela’s per ijlbode naar Bastogne gestuurd; jullie kunnen ze afhalen in het gemeentehuis aldaar, het ‘hotel de ville’. Daar dien je je te vervoegen bij Flip van het Blaasken, een Waalse allochtoon, geboortig van Maaseik; je kunt dus gewoon Limburgs, plat, met hem praten. Wellicht vragen jullie je af wat je met deze geluidsspuiten moet, want het zijn afschuwwekkende anti-gehoorprullen, zoals we deze dagen goed kunnen waarnemen bij het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika, waar Nederland overigens de openingswedstrijd tegen Denemarken heeft gewonnen! Maar dit terzijde.
Die Afrikaanse blaastrompetten hebben toch ook wel een paar voordelen! Je kunt door er flink op te toeteren ongewenste personen (hangjongeren) en dieren (zwarte kippen) van je af houden, want je krijgt er bijna onmiddellijk een geluidsshock van als je ze iemand blazend aan de oren houdt. Ze zijn ook ideaal als communicatiemiddel. Stel je voor dat jullie in mistig weer terecht zouden komen en Nelly met het karretje al zover vooruit geijld is, dat Frans het zicht op haar kwijt geraakt is omdat hij het weer eens rustiger aan wilde doen, dan hoeft hij maar op zijn vuvuzela te toeteren om de voervrouw tot het matigen van de snelheid te bewegen. Waar het toeterding ook handig voor is: als je de plaats van overnachtig nadert hoeven jullie maar een paar stoten op die Afrikaanse trompet te geven en alle hoteliers in de naderende stad gaan terstond de douche onder water zetten, een bed voor jullie klaarmaken en het diner klaarmaken! Ideaal toch! Je kunt het ook wel met rooksignalen proberen, zoals de indianen vroeger deden, maar daarvoor moet je eerst hout gaan sprokkelen , dat moet nog droog zijn ook en je moet bovendien steeds lucifers bij je hebben. Nee, geef mij dan maar de vuvuzela, een geweldige uitvinding!!
Wat mij wel bezighoudt is hoe groot de reikwijdte van de vuvuzela is. Je hoort de gekste verhalen! De een zegt 10 km, een ander 50, zelfs tegen de wind in, maar er zijn ook kenners die beweren dat je er ruim 200 km mee kunt halen. Daarom heb ik een vraag aan jullie. Willen jullie met het blaastuig dat Flip jullie overhandigd heeft a.s. woensdag om 12 uur precies drie stoten geluid in noordelijke richting knetteren. Ik zal buiten gaan staan en mijn oren spitsen om te luisteren of die afstand overbrugd kan worden. Wel samen en tegelijk blazen dat versterkt elkaars geluid! Dus diep inademen en dan de longen uit het lijf !! Overigens niet meer dan 3 stoten geven, want sommige dieren zijn allergisch voor het geluid, met name kaaskoeien kunnen erdoor van de leg raken!!
Ik laat je daarna wel weten of de blaasactie geslaagd is.
Succes en blaas wel,
Thuur

Fien

Hallo Frans en Nelly,
Fijn dat het goed met jullie gaat.
Zoals jullie kunnen zien werkt onze laptop nog.
Wij hebben gisteren in Weert een Smouzetocht gelopen, was ongeveer 17 kilometer.
Om de 3 à 4 kilometer kregen we dan een lekker hapje. Tegenover wat jullie doen heel luxe dus.
Ik moet jullie zeggen dat ik goed geslapen heb, want ik vond het een hele trip. Maar ik ben dan ook niet veel gewend. Petje af voor jullie onderneming en hou vol.
Groetjes, Fien.

Anny van Moase

Hallo Nelly en Frans.
Knap wat jullie doen hoor.
Gaat alles volgens planning? Geen blessures?
Ik verwacht van niet. Jullie zijn ondertussen goed getraint. Ik ben ( gezond) jaloers over wat jullie allemaal beleven en zien.
Hier gaat alles z'n gangetje!
Zet hem op. Liefs Anny

Harry en Riet

Hallo Frans en Nellie,

Zo te lezen gaat het niet altijd van een leien dakje, zoals weinig slaapplaatsen en weinig gezellige alcoholhoudende terrasjes en zo. Maar een bedevaartganger moet ook een beetje afzien anders krijg je niet het echte pelgrimgevoel. Wij hebben ook kunnen lezen dat zich een nieuwe uitdaging heeft aangediend namelijk teruglopen (het hoeft niet achterste voren). Nou even serieus. Heel fijn dat jullie al zover zijn gekomen en wij wensen jullie nog een fijne tocht met veel spannende en grappige belevenissen. Komende zaterdag trekken wij erop uit voor een fietstocht langs de Main in Beieren.

Groetjes,

Harry en Riet