NaarSantiago.reismee.nl

Stoutemont 41/139

Gisteren geen bericht kunnen sturen. Vandaag dus verslag over twee dqgen. Gisteren van de wondermooie abdij van Val Dieu naar Polleur gelopen.Het weer was over het algemeen goed. Het probleem tijdens het lopen is echter het ontbreken van cafe s en winkels langs de weg, waardoor pauzeren er nog wel eens bij in schiet. Aangekomen in Polleur na 29 km was er maar een hotel dat vanuit zijn monopoliepositie ons 75 euro vroeg en dat is te veel voor een pelgrim. Na wat navragen bij de plaatselijke hangjongeren bleek er chambre d hote te zijn. En inderdaad konden we voor40 euro een hele onderverdieping huren.

Vandaag bij prachtig weer van Polleur naar vStoutemont gelopen met daarin het hoogste punt van onze reis; dus veel klimmen. Wij boften wel want wij konden bij het eerste de beste cafe blijven slapen. Wij waren dus al om een uur onderdak. Inmiddels zijn we aan t wandelen gewend en voelen ons al echte pelgrims. Veel dank voor de reacties; vooral Thuur en Dan produceren weer als vanouds complete literaire romans. Hulde daarvoor.

Bijgaand de eerste foto s onder de tab foto' s.

Groeten

Frans en Nelly

Thuur

Hallo Nelly en Frans
Jammer, jammer, maar hij komt niet. Gisteren kreeg ik een telefoontje van JP: hij ziet af van zijn voornemen per fiets jullie achterna te komen. Ik had hem al uitgelegd hoe hij via Val dieu naar Stoutemont kan komen en dat hij geen acht moest slaan op eventuele zwarte kippen, maar helaas…. Op het laatste moment had hij nog even advies ingewonnen bij Jack de Vries en die had hem eraan herinnerd `dat hij nooit een meeloper was geweest, maar altijd voorop had gelopen. Om nu achter iemand aan te gaan hollen (per fiets) was te zeer een breuk met de rode draad die door zijn carriere liep! Bovendien – zo had Jack – gezegd: zwarte kippen zijn niet zo gevaarlijk, kijk maar beter uit voor blonde; hij was daar onlangs nog over gestruikeld!! ‘ Aan zo’n adviseur heb je tenminste wat !!!
Maar dit bleek niet de belangrijkste reden van de afzegging te zijn. Aanzelend kwam het er tenslotte uit: “Ik heb gisteravond een verschijning gehad”, zei JP, “een gedaante verscheen mij in mijn slaap en zei dat ik niet naar Nevers en daarna ook niet naar Compostella moest gaan, maar dat ik, nu ik toch geen verplichtingen meer heb, wel stand-by moest blijven, want er lagen voor mij veel grootsere zaken in het verschiet.” Even twijfelde ik aan zijn geestelijke vermogens; zou hij eergisteren zo’n klap gekregen hebben dat hij aan het malen was geslagen? Maar toen vervolgde hij met: “ene Molan - zo noemde zich de verschijning – was het die mij van mijn voornemen heeft afgebracht.” Bovendien had Molan, de grote geest, nog gezegd dat Frans en Nelly hem echt niet nodig hadden voor hun tocht, hij de grote wijze Molan zou hen wel onder zijn hoede nemen.Toen ik JP daarop vroeg wat hij nu nog verder van plan was zei hij dat hij nu zijn fiets op Marktplaats ging zetten!!
Waarschijnlijk begrijpen jullie er nu niets meer van, maar maak je geen zorgen, ik heb goede betrekkingen met deze Wijze. En ik heb noch een klap van de molen, noch van Molan gekregen, maar daar komen jullie nog wel achter.
Loop onbezorgd verder,
Thuur

Dan

Hallo Nelly en Frans,

Het is natuurlijk verleidelijk om in Gods vallei te blijven, maar dan duurt het een eeuwigheid voor je de eerste etappe hebt afgelegd. Nu is voor God een eeuwigheid niets bijzonder,maar voor ons, stervelingen is dat anders. Het is dus te begrijpen dat jullie verder willen trekken.

En Stoutemont is natuurlijk ook niet niks. Want zoals elke Stoumontenaar weet (en ook menig niet-Stoumontenaar) heeft de Raad van de Europese Gemeenschappen het nodig gevonden om "de kwaliteit van het milieu, met inbegrip van de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna" te behouden, te beschermen en te verbeteren. Wat dat met Stoutemont te maken heeft, vertel ik zo.

Europa mag dezer dagen niet zo populair meer zijn in Nederland, het is toch mooi dat de Europese Unie vindt dat "er speciale beschermingszones moeten worden aangewezen om volgens een welbepaald tijdschema een coherent Europees ecologisch netwerk tot stand te brengen, ten einde het herstel of de handhaving van de natuurlijke habitats en soorten van communautair belang in een gunstige staat van instandhouding te waarborgen". Een welbepaald tijdschema om een coherent Europees ecologisch netwerk tot stand te brengen, daar kan toch niemand met goed fatsoen tegen zijn.

In elk geval niet in Stoutemont. Want de Europese Commissie (als uitvoerder van dat mooie Europese voornemen, ook wel de Habitat-richtlijn genoemd) heeft goed rondgekeken in Europa (misschien was dat ook wel op weg naar Santiago de Compostella). En de Commissie kwam net als jullie langs Stoutemont, zag dat het goed was, en vond dat het goed moest blijven, en vond misschien zelfs dat het nog beter zou moeten worden.

Dus besloot de Europese Commissie: Stoutemont moet deel uitmaken van het Natura 2000-netwerk. En dat Europees ecologisch netwerk, zo concludeerde de Comissie, kan geen coherent Europees ecologisch netwerk worden zonder Stoutemont. Het is dan ook niet verrassend dat de Commissie in haar Beschikking van 7 december 2004 (2004/798/EG) de habitat waar jullie nu doorheen lopen als "prioritair is aan te merken" en besloot dat het "in het coherente Europese ecologische netwerk moeten worden geïntegreerd."
Kortom Stou(te)mont is aangewezen "gebied van communautair belang voor de continentale biogeografische regio".

Het is maar dat je het weet. Uiteraard kan elke Stoumontenaar je dit vertellen, maar misschien mis je de fijne details, als dat in het Waals gebeurt.