NaarSantiago.reismee.nl

Val dieu 24/88

Vertrokken om 8 uur in Maastricht {na een voortreffelijke nachtrust bij een adres Vrienden van de fiets. Wij vertrokken in de regen en bij aankomst was het net droog. Maar de aankomst maakt veel goed. Wij slapen in de toren van de abdij van Val Dieu; een belevenis op zich. Omdat er verder niets in de buurt is kopen we bier en kaas en eten dat vanavond op. Vanmiddag kunnen we iets warms eten in een restaurant bij de abdij. Ze maken hier bier en kaas; dus we komen niets te kort.

Onze conditie is nog goed; we moeten alleen nog maar wat in het loopritme komen.

Groeten aan allemaal; we gaan nu even de reacties lezen {alvast bedankt daarvoor}. Foto komen later.

Reacties

Reacties

Thuur

Hallo Frans en Nelly
Welke route jullie precies nemen is me helaas niet bekend, maar Val Dieu klinkt me al aardig Frans in de oren. En in elk geval geldt: “Dat gaat naar Nevers toe, zoete lieve …” nee, niet Gerritje! Als je de verkiezingen nog een beetje hebt gevolgd, dan weet je dat vrijwel iedereen het einde van de periode Balkenende voorspelt. En dat zou nog kunnen ook. Ik heb zojuist nog even met hem gebeld en gevraagd wat hij daarna gaat doen. Nou hij was nog wat twijfelachtig, maar in ieder geval zou hij de nodige afleiding en bezinning gaan zoeken. Waar en hoe was nog een vraag. Ik heb hem toen onmiddellijk geadviseerd een pelgrimage te beginnen en wel naar Santiago de Compostella. Dat leek hem nog niet zo’n gek idee; hij zou erover nadenken. “Niets nadenken, als jij gaat nadenken levert dat niets op; dat kennen we; gewoon doen !!! “ En ja hoor, hij ging overstag. Hij zou de fiets pakken en tegen de wind in zuidwaarts trekken op pelgrimstocht naar Santiago om daar eens goed te overdenken wat hij al die jaren gedaan heeft. Typisch een Zeeuw: met de fiets en tegen de wind in! Al is het je niet voor de wind gegaan, maar om nu nota bene ook nog naar tegenwind te verlangen begint op zelfkastijding te lijken. Het duurde een poos voor hij zich liet overtuigen dat zo’n tocht inderdaad te voet, per pedes apostolorum, diende te gebeuren, maar…. hij doet het!! Alleen, in zijn eentje dit volbrengen dat zag hij toch weer niet zitten; hij was nu eenmaal een teamworker!!
Frans en Nelly, bereid je maar voor!! Ik heb hem over jullie tocht verteld en hij werd steeds enthousiaster; morgenvroeg pakt hij (toch) de fiets – een eigenwijze Zeeuw blijft een Zeeuw – en komt jullie achterna. Daarom mijn vraag naar jullie precieze route. Ik moest hem die op zijn blackberry doorsturen. “Heel fijn om met enthousiaste mensen samen op te trekken; dat heb ik mijn hele leven al gedaan”, was zijn reactie. Ik ben benieuwd of hij nu samen met jullie gaat lopen, al dan niet met de fiets aan de hand of dat jullie hem weten te bewegen alleen op zijn voeten te vertrouwen; ik hoor het wel.
“Dat gaat naar Nevers toe, zoete lieve Jan Petertje; dat gaat naar Nevers toe alle drie”!!
Gezellig toch,
Thuur

Dan

Val Dieu of Vallée du Diable? Dat scheelt, zou je denken, toch een flinke slok op een borrel. Maar toch lees ik op de website van Herberg Moeder de Gans, waar het bier van de abdij wordt aangeprezen, dat de vallei zijn (haar?) vallei-bestaan begonnen is als duivelvallei. De monikken van de abdij vonden Vallée de Dieu beter klinken, wat ik als monnik waarschijnlijk ook zou vinden. Maar wat daar ook van zij: le bon Dieu zal vast niet toestaan dat zwarte kippen die in Val Dieu jullie pad kruisen overlast of andere narigheid veroorzaken. En ook niet in buurt van Val Dieu.

groet,

Dan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!