NaarSantiago.reismee.nl

San Bartolome de Pinares 16/220

Ondanks de niet al te grote afstand vond ik het een zware etappe. Direct na vertrek vanochtend moesten we over geitenpaadjes een uur klimmen. Verder ging de tocht zonder een dorp onderweg vooral door eindeloze weiden zonder herkenbare paden. Een paar keer misgelopen en mbv mijn gps weer terug op het goede pad. Bovendien verloor ik mijn fles water en dat is in dit verlaten gebied n groot gemis. Op het laatst een zeer sterke afdaling naar dit bergdorpje. Wij slapen in het medisch centrum met de douches op 60 meter afstand. En dat alles onder n stralende zon.

jène van moorsel

Dag Nelly en Frans,
Natuurlijk heb ik jullie van dag tot dag gevolgd. Ook kennis genomen van de barre tocht in het begin: 35 graden in de morgen en op een weg van asfalt! Natuurlijk zouden jullie de tickets naar huis toen niet gebruikt hebben. Stel je voor: je had dan thuis gezeten in dat Nederland dat momenteel verzuipt in de regen. Ga moedig voorwaarts. We blijven jullie al lezend volgen.
Met hartelijke groet,
Jène

thuur

Hallo Nelly en Frans,

Heeft die Spaanse furie ook bij jullie toegeslagen, of heeft deze Iberische kenau jullie nog niet weten te vinden in San Bartolome de Pinares? Jullie kennen haar niet? Je hebt toch wel in de geschiedenisles vroeger geleerd - of je moet net op dat moment weer eens niet opgelet hebben – dat de Spaanse furie Antwerpen heeft geplunderd (ook Maastricht trouwens), omdat deze stad zich niet langer schikte naar de eisen van de veroveraar en ze zelfs resoluut afwees! Daar waren het toen Spaanse soldaten die wraak namen omdat aan hun verlangens niet werd voldaan, maar in oorsprong is de furie de naam voor een mooie maar verwende Spaanse dame van adellijke afkomst, die een hele hoge dunk van zichzelf had en die, als ze kwaad werd – en dat gebeurde nogal eens - zo lelijk kon worden als een verwilderd wrattenzwijn in de herfst! Geen wonder dus dat alle edelen die haar beter kenden, zich zo gauw mogelijk bij haar uit de voeten maakten. Daarop ontstak ze dan in woede, werd zelfs furieus en maakte vervolgens die edellieden het leven tot een hel.

Gelukkig bestaan dit soort furiën niet meer; zou je denken, maar ik weet wel beter!
En jij, Frans, moet ook beter weten, want herinner jij je nog dat je een paar dagen geleden in Toledo bij de stadspoort werd aangesproken door een schone deerne, die je een paar vreemde aanzoeken deed? Jij reageerde toen als een heer door in onvervalst Limburgs te antwoorden: “Goatj ewech, gek vroumes!” Die schone is er toen ijlings vandoor gegaan en veranderde verderop van gestalte, maar vergeten is ze jou niet en ze zint nu zelfs op wraak en dat wordt lastig voor je, want die ‘dame’ was een echte Spaanse furie!! Waarom ze net jou uitgezocht heeft? Omdat een furie valt op oudere, rijpere heren die bovendien op het hoofd getooid gaan met een royale witte haardos! Verdere uitleg is overbodig!
Nu is er natuurlijk voor elk probleem een oplossing en dus ook hiervoor. Je gaat straks even naar de kapper en laat je het hoofd snel glad scheren; daarna kun je rustig met Nelly je voettocht vervolgen, want in een gladkop heeft de furie geen interesse! Bovendien groeien die wijze witte haren weer snel bij en voordat je te zijner tijd goed en wel terug bent in Melick ben je weer het heertje van voorheen!

Zo gezegd, zo gedaan!

Frans en Nelly lopen inmiddels weer een heel stuk verder; Frans heeft de tropenmuts op zijn hoofd geplant en ziet eruit of hij er ongeschoren vanaf is gekomen. En de furie? Die raast weer door het Spaanse land op zoek naar een nieuw slachtoffer; en kwaad dat ze is, ze is echt furieus! Weer eentje tegen het lijf gelopen die aan haar verlangens geen gevolg wou geven en telkens weer mompelt ze voor zich uit wat die witte heer uit Nederland toch bedoeld kan hebben met: “Goatj ewech”, want die woorden kon ze maar niet vinden in haar vertaalwoordenboekje ‘Nederlands-Spaans’!!

Nelly en Frans, loop onbekommerd door en “blieft ewech” van furiën; die kunnen en zullen jullie dan ook ‘missen’ op de verdere route!

Thuur

jeanne

Jullie hebben het warm en hier verzuipen we. Vandaag ging het wel,maar gisteravond en vannacht is het flink tekeer gegaan.
Het stabiele,lekkere weer wil maar niet.
Jullie taffelen lekker door.Geniet van de zo'n, ook al is ze soms wat warm.