NaarSantiago.reismee.nl

Xunqueira de Ambia 21/878

Eerst nog even een complementje voor onze schoondochter Melanie: telkens als wij weer eens geen internettoegang hebben sturen we haar een berichtje per sms, dat ze vervolgens altijd keurig en correct op deze blog plaatst. Gisteren was ze jarig, maar ze had toch direct tijd gemaakt om ons berichtje te plaatsen. Bravo!!!

Ook vandaag hebben we een halve etappe extra gelopen, waardoor we nu een dag op het schema voorliggen en als alles goed gaat wij a.s. zondag in Santiago aankomen.

Nelly is inmiddels weer helemaal opgeknapt. Zij was niet echt ziek maar had waarschijnlijk iets verkeerd gegeten en was daardoor erg misselijk en zij moest veel braken. Maar zij heeft toch de beide colls gehaald: en dat was zwaar kan ik jullie garanderen. De zwaarte lag voor een groot deel bij het zeer slechte pad; eigenlijk het bijna ontbreken van een pad. Meestal moesten wij over de losse stenen naar boven en over rotsen klauteren. Daarbij moesten we vaak door riviertjes waden. Maar het is allemaal gelukt en wij zijn erg blij, dat onze conditie nu weer prima is en het weer ook - na een slechte middag - weer geweldig is.

Gisteren een bijzondere gebeurtenis. Wij hadden de etappes anders ingedeeld en kwamen bij een zeer bijzondere herberg uit: de schelpenherberg van Luis. Luis is een oude hippie en heeft een bar en eigen herberg, waarbij elke passerende pelgrim zijn naam plaatst op een schelp, die vervolgens aan het plafond of aan de muur wordt gespijkerd. Inmiddels hangen daar al duizenden schelpen, waardoor geen muur of plafond zichtbaar is. Luis houdt erg van muziek uit de sixties en op mijn verzoek heeft hij voortdurend platen van Elvis gedraaid. Een mooi gebeuren: een suf Spaans dorpje met een paar Spaanse oude mannetjes op het terras, terwijl de muziek van Elvis door het dorp schalt. Wij hebben daar ook geslapen. Heel bijzonder die herberg, die Luis zelf in elkaar heeft getimmerd. Eten en slapen kon je daar voor een prijs, die je zelf mocht bepalen.

Vandaag zitten we een etappe voor Ourense, de laatste grote stad (en ca 100 km) voor Santiago

Morgen kunnen we misschien foto's plaatsen. Groetjes.