NaarSantiago.reismee.nl

Grimaldo 21/347

Geen internet. Piepklein dorpje. Mooie maar zware tocht vandaag. Conditie ok. Veel bergpaadjes waar we in 1 uur maar 1,5 km vooruitkomen. Frans en Nelly

Thuur Stroux

04 Hallo Frans en Nelly,

Hebben jullie iets meegekregen van de droeve stemming in Embalse de Alcantara? Of kwamen jullie daarvoor (eer)gisteren te laat aan?
Frans: “Je bedoelt het ongeval met de ‘wolkentuurder’ van Embalse?”
Zeker, dat bedoel ik, al ken ik de details niet.
“Nelly en ik zijn uiteraard getuigen geweest van de commotie daar en ik wil je, Thuur, wel even vertellen wat daar is gebeurd. Embalse de Alcantara ligt zo geïsoleerd daar bij dat stuwmeer, dat de mensen er geen gebruik kunnen maken van de normale communicatiemogelijkheden en dat kan natuurlijk heel vervelend zijn. Met name wanneer in de zomer plotseling een zwaar onweer opkomt – en dat schijnt hier nogal eens voor te komen – moeten ze dat op tijd weten om de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen. De hoeveelheid water die dan neerplenst kan zo groot zijn, dat het stuwmeer overloopt en daardoor wordt dan het stadje bedreigd, als niet tijdig de sluizen opengezet worden! Nu hebben ze daar een originele maar doeltreffende oplossing voor gevonden. Embalse de Alcantara ligt in – wat ze hier noemen – een pan en daarom kunnen ze niet zonder meer over de heuvels verderop kijken om te zien of er een onweer op komst is. Maar ze zijn slim; ze hebben hier een wolkentuurder en die tuurt voortdurend de omgeving af, niet vanaf de grond, uiteraard, maar vanuit een soort kooi boven op de kerktoren, daar waar normaal een haan de omgeving in de gaten houdt. En zo kan hij net over de omringende heuvels de hemel tot in de verste verten afzoeken en bij onraad op tijd waarschuwen. Wat is nu gisteren gebeurd? Bij zijn navorsingen heeft de wolkentuurder op een gegeven moment zich te ver uit zijn mandje daar boven op die toren gestrekt en is toen een meter of drie lager op een vlak gedeelte van het kerkdak terecht gekomen! En nu is Embalse de Alcatara in nood, niet zozeer om de dubbele enkelbreuk en wat verwondingen, die bij de wolkentuurder zijn vastgesteld – dat komt wel weer goed - , maar wie gaat nu de komende tijd zolang als wolkentuurder daarboven in het mandje zitten?! Wie wordt de nieuwe weerhaan? Begrijp je het?”
Ik begrijp het helemaal, Frans. Maar hoe moet het nu verder daar; wat hebben jullie toen nog gedaan?
Frans:”We hebben samen met de dorpelingen nog een paar pilsjes gedronken en zijn toen maar gaan slapen! Hopelijk vinden ze snel een nieuwe wolkentuurder!”
De volgende dag echter stapt pelgrim Frans onversaagd naar de lokale autoriteiten en meldt zich als nieuwe weerhaan. Onmiddellijk nemen de dankbare Embalsenaren de nodige maatregelen en even later wordt Frans, de nieuwe weerhaan, naar de mand gehesen boven op het torentje van de kerk, waar hij onmiddellijk zijn naspeuringen begint. Van beneden af komt dankbaar applaus en klinken welgemeende aanmoedigingen. Frans wuift welgemoed naar zijn bewonderaars daar op de grond en speurt de hemel weer eens af. Is daarachter geen donderkop te zien? Eens goed kijken en hij strekt zich flink uit om het beter te kunnen zien en……. dondert plotseling over de rand de diepte in………
“Nelly”, schreeuwt hij het uit!!
Nelly schrikt wakker en vraag hem: “Wat is er?”
Beduusd kijkt Frans om zich heen en een diepe zucht komt tussen zijn lippen de mond uit.
“Ik ben toch uit het mandje van de kerktoren gevallen”!
“Je bent helemaal niet gevallen, je ligt hier bij me in bed en je hebt gedroomd!”
Frans:”Ik dacht echt dat ik de nieuwe weerhaan was!”
Nelly:”Je kunt hier in bed beter de haan uithangen dan daarboven!!”
Frans kijkt haar aan en glimlacht.
Ik zal jullie nu maar alleen laten!

Groetjes en ga veilig door!

Thuur

Anny

Hoi Frans en Nelly.
Nog steeds naar jullie zin zoals ik elke dag lees.
Geniet maar dubbel want hier is het bar en boos.
Vandaag is het zondag en ik heb nog niks gezien als regen en nog eens regen.
Heb net een boek gekregen van de "buuf" 800 bladzijdes, dus ik kan even vooruit en wachten op beter weer.
Nog veel wandelplezier.
lieve gr. Anny