NaarSantiago.reismee.nl

Samos 28/2428

Vandaag weer goed weer en na slechts een klim konden we voortdurend dalen. Daarom waren de 28 km snel gelopen en waren we om 13.30 u op de plaats van bestemming. Samos bestaat eigenlijk alleen uit een groot klooster van de Benedictijnen en een paar omliggende huizen. Het klooster heeft een eigen albergue, maar we twijfelen nog of we daar gaan slapen omdat de voorwaarden nogal slecht zijn. Pas om 15.00 u open en morgen voor half acht er weer uit. Het alternatief is een kamer in een pension, dat tegenover het klooster zit. De kleren en schoenen zijn in elk geval weer droog en slechts 6 dagen scheiden ons van Santiago de Compostella. De terugreis (per bus) hebben we inmiddels geregeld. Tot ziens

Thuur Stroux

Hallo Nelly en Frans,

Sjarel van de Groel is een echte spijtoptant geworden. Hij heeft de afgelopen dagen in de gevangenis trouwens als een bezetene gewerkt aan het uitsorteren van de twee soorten wierook. Het zal niet lang meer duren of hij is er helemaal klaar mee. Een positief neveneffect voor hem is dat hij door het ruiken aan die duizenden wierookkorrels er nu helemaal van overtuigd is geraakt dat er geen enkele wierook ook maar in de verste verten kan tippen aan de Santiagowierook. Zijn eigen korrels zal hij vernietigen en aan het verbeteren van het Chinese surrogaat zal hij geen bijdrage meer leveren; het is en blijft troep! Hij heeft het ermee gehad! Als hij weer in de Krang terug is zal hij geregeld de onversneden wierook kopen en dan het aroma dat van de Santiagokorels afkomt opsnuiven en ervan genieten en aan allen die het horen willlen zal hij vertellen dat er geen betere wierook is dan die uit Santiago!
Hij heeft beloofd ook nooit meer het verkeerde pad op te gaan en nooit meer samen te werken met figuren als Marinda en Ludovic en andere bedriegers en oplichters.
Toen Sjarel van de Groel in de gevangenis hoorde van de diefstal van het grote wierookvat had hij, zeker toen hij hoorde dat een man en een vrouw van de diefstal verdacht werden, al direct een concrete verdenking. Hij had in het verleden wel eens samengewerkt met Marinda, die zich als waarzegster voordeed en haar begeleider Ludovic. Bij hen had hij in hun woonwagen vaker koperen voorwerpen zien staan die daarna verdwenen waren. De twee hadden daar altijd nogal geheimzinnig over gedaan, maar al was de Groel niet de slimste van zijn soort, hem was toch wel duidelijk geworden dat het stel er een handeltje in dreef en er goed geld mee verdiende. Omdat ook de Groel de diefstal van het grote vat betreurde - hij had zich slechts voor de wierook geïnteresseerd - had hij tegen een van zijn bewakers gezegd dat de justitie maar eens in de richting van die twee moest gaan zoeken; hem zou het niets verbazen als zij meer wisten omtrent het verdwijnen van het grote wierookvat.
Eerst dachten de Spanjaarden dat de Groel maar wat fantaseerde, maar ze hebben inmiddels toch maar besloten na te gaan of die informatie ze op het juiste spoor kan zetten. Er is een melding uitgegaan dat gezocht moet worden naar een woonwagen, die niet in een verband met andere wagens door het land trekt, zoals zigeuners doen, maar die solo het land doorkruist. Nu maar afwachten of de tip van Sjarel van de Groel een waardevolle hint is geweest, want tot nu toe is er nog geen spoor gevonden dat wijst in de richting van het vat!
Ik hoor nu dat de Groel helemaal klaar is met het uitsorteren van de twee soorten wierook! Hij wordt morgen wellicht al vrijgelaten! Aan de ene kant jammer, want dan kunnen jullie, Nelly en Frans, hem niet meer in Santiago opzoeken als jullie daar aankomen. Anderzijds kan dat altijd nog wel een keertje. Jullie komen bij jullie toekomstige wandeltochten in Midden-Limburg zeker eens door de Krang en wat let jullie dan hem eens met een bezoek te vereren! Breng wel wat Santiagowierook voor hem mee!
Desgevraagd verklaarde de Groel dat hij zo onder de indruk was gekomen van jullie voettocht naar de heilige Jacobus, dat hij nu een heel ander leven voor ogen had; hij wil als eenzame kluizenaar zijn verdere dagen slijten in de Krang en geen mensen meer lastig vallen, maar ook een heilige worden, net als Jacobus! Hij wil daarom een beschouwend leven gaan leiden en als enige genot wenst hij alleen maar met een zekere regelmaat het aroma van de Santiagowierook op te snuiven. Op die wijze wordt hij dan nu al omhuld met een geur van heiligheid, zei hij! Meer wensen had hij niet!
Dat klinkt goed, maar een zekere argwaan bekruipt mij toch. Enfin, laten we maar eens uitgaan van het goede in Sjarel van de Groel en hem het voordeel van de twijfel gunnen!
Frans en Nelly, ik hoop dat jullie hem eens opzoeken en de ‘heilige’ Groel deze wens vervullen. En laat mij dan eens horen hoe het bij hem is geweest en of hij naar aanleiding van jullie tocht een andere ‘Groel’ is geworden! Ik ben benieuwd!
Hopelijk levert de informatie van onze Sjarel binnenkort iets op en het zou toch mooi zijn wanneer jullie - mede door zijn toedoen - toch getuigen kunnen zijn van het slingeren van het grote wierookvat in de kathedraal van Santiago.
Molan noemt de ommekeer bij de Groel wonderlijk!
Loop lekker verder; Santiago komt naderbij; het (weer)zien met het koperen vat komt wellicht ook naderbij.
Groetjes, ook van Molan en buen camino!
Thuur

Trix en Knut

Hola espana,
na enig zoekwerk heb ik jullie ook op google gevonden tussen san martino do real en pascais. wij wensen voor de laatste 6 dagen nog veel geluk, uithoudingsvermogen hebben jullie zeker genoeg. melick nu onder 21 half bewolkt w-wind matig. laat evtl weten wat het doel morgen is. onder google gevonden onder: carretera de samos triacastele, samos, lugo.
groetjes uit melick
Trix en Knut

Anny van Moase

Hoi Nelly en Frans.
Nog 6 dagen zoals jullie vertellen en dan afkicken denk ik. Maar met de trouwerij in het vooruitzicht denk ik dat dat wel mee zal vallen.
Nog fijne loopdagen en goeie reis naar huis!!!!!
Groetjes Anny

Tjeu

Hoi , Zus en schoonbroer

Ben trots op jullie, wat een prestatie
En dan elke dag weer op nieuw km maken, en niet wetende wat de dag brengt
Zal blij zijn als jullie weer thuis zijn , het was voor mij een gemis .vooral de tafel met het lekker eten. Geniet van die paar dagen die jullie nog hebben .
Het zal thuis even wennen zijn ,na bijna 3 maanden elke dag opstaan met een doel ….lopen
Maar we hebben nog Familie feestjes , zelfs 3 dan kunnen we bijpraten

Groetjes en tot ziens.