NaarSantiago.reismee.nl

Ponferrada 18/2334

Vandaag vanuit ons bergdorpje (waar we prima geslapen hebben) steeds maar afdalen naar de laagvlakte. Naarmate je daalt komen er steeds meer bomen. Waren al vroef in Ponferrada maar hebben bijna anderhalf uur nodig gehad om slaapplaats te vinden. Daarna een schoenlapper gezocht om mijn schoenen te lappen (gelukt). Na ons wijninfuus de stad bezocht. Deze stad wordt vooral bepaald door een enorme Tempeliersburcht, die net iets te mooi en te volledig is gerestaureerd. Wat overblijft is een Eftelingkasteel (zie foto s) Groeten: Frans en Nelly

Trix en Knut

Hallo luitjes,
wij volgen op "Google", daar zeggen zij dat in Acebo
lekkere tapas te krijgen zijn. Verder veel geluk.
Groetjes

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Eindelijk, eindelijk ben jij aan de beurt, Frans. We lezen maar steeds dat de hakken van Nelly’s schoenen vernieuwd moeten worden, maar nu ben jij toch aan de beurt. Ik begreep het al niet. Ben jij soms geregeld op het karretje gaan zitten, dat dan door Nelly voortgetrokken moest worden, alleen maar om schoenzolen te sparen? Je zou het bijna denken. Maar nu wij weten dat je gelapt bent, althans je schoenen, houdt dat dan ook in dat het tempo weer wat omhoog kan? Ik krijg namelijk de indruk dat er een beetje de klad in begint te komen. Maar dat strookt weer niet met wat ik ook lees: jullie halen alle andere pelgrims aan de lopende band in!! Waarom worden dan de dagelijkse afstanden steeds korter (vandaag maar 18 km)? Of ligt de verklaring daarvan in het gemankeerde schoeisel. Soms waren het Nelly’s hakken en de laatste tijd waren jouw zolen zozeer versleten dat grotere afstanden blijkbaar niet meer mogelijk waren. Materiaalpech dus!
Maar nu is er geen excuus meer: vanaf morgen verwachten we weer een paar dertigers! Of hebben jullie vooraf een schema opgezet, waar jullie je precies aan houden? Als dat zo is, ben ik toch wel benieuwd wanneer jullie de glorieuze intocht in Santiago de Compostella – op je knieën – in de planning hebben staan. Waarom ik dat vraag? Ik heb gehoord dat de Groel vanuit zijn cel in Santiago daar ook naar geïnformeerd heeft. Het lijkt er steeds meer op dat hij spijt heeft van al zijn domme streken de laatste tijd en dat hij zijn leven wil gaan beteren. Hij wil jullie dat zelfs persoonlijk meedelen. Maar daarvoor moeten jullie hem wel gaan opzoeken!
Jullie willen natuurlijk wel weten hoe het met hem is afgelopen na zijn wierookdebacle. Vanmorgen is een snelrechtprocedure tegen hem geweest; hij kreeg te horen schuldig te zijn aan de diefstal van de wierook uit de kathedraal van Santiago de Compostella. Het feit dat hij andere wierook, maar wel troep, in de kerk achtergelaten had, stemde de rechters wel wat milder, maar was geen echt excuus voor zijn dwaze handelwijze. Wel hebben ze een psychiatrisch rapport laten opstellen van de Groel en daaruit kwam naar voren - maar dat wisten wij allang - dat hij gestoord verdrag vertoont en daarom werd hem wat hij had uitgevreten, niet ten volle aangerekend. Ook kwam nog naar voren dat de Groel met de balen die men in de kathedraal aangetroffen had, wel heel slordig was omgesprongen. Hij had een aantal halflege zakken met onversneden wierook vol gemaakt met zijn eigen goedje. Hij kreeg een gevangenisstraf van onbepaalde tijd, maar ten hoogste van 30 dagen opgelegd en een bijzondere werkstraf. Bovendien een proeftijd van één jaar en hij mag drie jaar zich niet meer in Santiago laten zien. Als werkstraf moet de Groel tijdens zijn detentie de balen die hij had aangevuld met zijn troep, korrel voor korrel weer uit elkaar halen: de echte Santiagowierook in een aparte zak doen en de rommel van hem in een andere! Als hij nou goed doorwerkt komt hij misschien wel eerder vrij dan de gestelde 30 dagen! Maar het is geen sinecure: een voor een moet hij aan de korrels ruiken en dan in de juiste zak doen! Hij reageerde – tot ieders verbazing – heel positief op deze uitspraak. Hij zag er wel wat in, zei hij! Wat hij daarmee bedoelt is natuurlijk de vraag, maar voorlopig heeft hij nog genoeg sorteerwerk te verrichten! Daarna kan hij – voor zover dat tot zijn mogelijkheden behoort - beginnen met een nieuw, deugdzaam leven! Daarvoor schijnt hij al plannen aan het maken te zijn. Ik ben benieuwd! Hij was overigens blij dat de echte wierook weer terug is in Santiago en hij gunt jullie van harte dat jullie daar van het heerlijke aroma kunnen genieten. Hij vond het zelfs jammer dat hij dat niet met jullie samen kan meemaken, maar dat is nu eenmaal niet mogelijk. Als hij zijn straf erop heeft zitten, moet hij direct terug naar de Krang.
Tot zover de ontwikkelingen inzake ‘Sjarel van de Groel’!
Voor jullie de komende dag, weer veel loopplezier.
Nieuw geschoeid kan dat geen probleem zijn; en omdat het schoeisel nu ‘up to date’ is, kunnen jullie met je hoge tempo de andere pelgrims weer jullie zolen en hakken laten zien!!
Loop voorspoedig naar de volgende etappeplaats; Santiago ligt nu echt op loopafstand!!
Groetjes en buen camino,
Thuur