NaarSantiago.reismee.nl

El Acebo 19/2316

Vandaag flink klimmen (van 1150 naar 1504 meter) en voor het eerst sinds lange tijd bewolking en zelfs af en toe regen. Klim ging goed; onze conditie is prima; wij lopen de meeste voorbij. Het figuurlijk en letterlijk hoogtepunt was het CRUZ DE FERRO; het ijzeren kruis op het hoogste punt van de Montes de Leon. Sinds eeuwen leggen pelgrims hier een steen uit hun geboortestreek bij het ijzeren kruis. Het is ook symbolisch: je legt je last af voor Santiago binnen te lopen. Wij hebben twee stenen uit Melick voorzien van het opschrift: Noortje 2-8-2011 en Joep 2-8-2011 bij het kruis neergelegd (zie foto s) in de hoop, dat onze kleinkinderen eens hier zullen staan (te voet of per fiets natuurlijk) en zullen zeggen: Opa en Oma heeft hier heel lang geleden een steen voor ons neergelegd. Na een afdaling bereikten wij een klein bergdorp: El Acebo, waar wij weer eens op eens 2 persoonskamer slapen sinds lange tijd. Een liter wijn vanmiddag deed ons snel weer onze inspanning vergeten. Trouwens overal zien we hier het opschrift NO PAIN; NO GLORY (als je Santiago binnengaat ga je door de poort van de Glorie). Zie ook foto s. Groeten

Thuur Stroux

Hallo Nelly en Frans,

Terwijl jullie je kamp opslaan in El Acebo en de zoveelste liter wijn achterover slaan, zijn er verrassende ontwikkelingen te melden in verband met de ruil c.q. diefstal van de wierook uit de kathedraal van Santiago de Compostella. De Spaanse mareschausee heeft bij een controle op het vliegveld van de stad een verdacht personage aangehouden. Toen die zich gisteren incheckte voor een vlucht naar Maastricht-Aachen Airport (Beek) was het een baliemedewerkster opgevallen dat de man een opvallende geur met zich meedroeg. Nu komen er wel vaker geurende personen, meestal vrouwen, bij de balie, maar deze geur was toch heel bijzonder en daarom had ze de veiligheidsdienst van de luchthaven gewaarschuwd en die had de man gevraagd mee te komen voor een nadere controle. Toen hij zich daartegen verzette, werd de marechausse erbij gehaald en die had de man meegenomen. Eerst dacht men dat men te maken had met een drugsrunner. Daarbij dacht men in de goede richting te zitten, maar dat bleek bij nader inzien toch niet het geval. In zijn handbagage vond men kleine plastic zakjes met een verdachte inhoud. Even werd zelfs aan springstof gedacht, maar toen er echte specialisten bij werden gehaald, was gauw duidelijk het dat niet was; het was gewoon wierook! Die stond niet op de lijst van verboden middelen die aan boord van een vliegtuig mochten geraken en daarmee leek de kous af te zijn. Maar vanwege zijn eerdere gedrag werd toch besloten ook zijn bagagekoffers even te controleren. En daarin zaten alleen maar grote balen wierook! Toen gingen medewerkers van de politie een mogelijk verband leggen tussen deze vondst en de diefstal van de wierook uit de kathedraal van Santiago. Nu werden er gediplomeerde wierooksnuffelaars bij gehaald en die stelden al heel snel vast dat het hier inderdaad ging om de echte Santiagowierook; ze twijfelden geen moment; dit was het unieke Santiagoaroma dat ze roken!
Toen de verdachte merkte dat hij tegen de lamp was gelopen, probeerde hij er vandoor te gaan, maar bij zijn vlucht kwam hij niet ver; hij liep in het omkijken nu niet tegen de lamp, maar wel tegen een pilaar aan en smakte vervolgens tegen de grond. Hij bloedde uit zijn neus en er leek zich een flinke buil te ontwikkelen op zijn voorhoofd. Hij werd opgepakt en meegenomen naar het politiebureau waar men hem eerst verzorgde, want dat was nodig, maar daarna aan een grondig verhoor onderwierp.
Het duurde niet lang of hij gaf toe de dader te zijn, van wat hij de ‘wierookruil’ noemde. Hij was zelf – zo vertelde hij – ook wierookproducent, maar het lukte hem maar niet om de Santiagokwaliteit te bereiken. Daarom had hij die wierook meegenomen om die nader te bestuderen en te onderzoeken om te weten te komen volgens welk fabricageprocédé de Santiago-korrels precies waren samengesteld.
Zojuist is bekend gemaakt wie de man is. Het is een Nederlander, een Limburger. Daarom ook dat hij naar ‘Beek’ wilde vliegen. En zijn naam is nu ook bekend. Zijn paspoort vermeldt: Sjarel van de Groel.
Sjarel van de Groel, maar die kennen we toch! Dat is onze Groel uit de Krang bij Swartbroek! Het is gewoon dé Groel!! Die heeft al eens eerder zijn neus in de wierook gestoken. Maar deze keer is hij met zijn neus tegen de muur, resp. een pilaar gelopen! Hij kan het blijkbaar niet laten en ook deze keer loopt het weer slecht voor hem af. Weer heeft hij de nodige kwetsuren opgelopen en bovendien zal hij zich voor zijn snode daad nog moeten verantwoorden; ik ben benieuwd welke straf men voor hem in petto heeft!
De wierook zal zo spoedig mogelijk naar Santiago terug worden gebracht en die zal in elk geval tijdig voor jullie, Frans en Nelly, terug zijn. Jullie zullen nu in elk geval toch de echte Santiagowierook kunnen opsnuiven als in de kathedraal van Santiago het grote wierookvat weer door de ruimte zwiert.
Toch heb ik een beetje medelijden met de Groel. Wellicht kunnen jullie hem eens opzoeken in de politiecel in Santiago ; jullie komen daar toch binnen niet al te lange tijd! Neem dan wat wierook voor hem mee!
Groetjes en ik houd jullie van de verdere ontwikkelingen op de hoogte!
Molan is ook blij dat de Santiagowierook teruggevonden is!
Buen Camino,
Thuur