NaarSantiago.reismee.nl

Astorga 21/2277

Nog altijd schitterend weer. De afstanden, die wij de komende dagen aflefggen zijn iets minder, maar wij gaan klimmen. Vandaag voor 12 uur Astorga bereikt; een stad die op een heuvel ligt. Er zijn op het ogenblik feesten, waarbij Astorga zijn Romeins verleden herdenkt. De mensen lopen hier rond in Romeinse kledij en er is een Romeinse markt. Wij hebben weer een albergue gevonden. Vreemd; in het begin moesten we niet veel van aubergues hebben. Wij vonden de zalen te vol en te luidruchtig. Nu kiezen we bijne uitsluitend voor aubergues omdat ze gezellig zijn; er is bijna altijd een tuin en keuken en je ontmoet er altijd weer oude bekenden. Fotos opladen kan vandaag niet. De groeten

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Hebben jullie al gehoord wat er vandaag in Santiago de Compostella is gebeurd? Ik zal het jullie vertellen. Er zijn heel veel zigeuners de afgelopen dagen naar de bedevaartsplaats getrokken om daar gezamenlijk hun jaarlijkse ‘Dag van de ontmoeting’ te vieren. Voor deze volksgroep een erg belangrijke feestdag en daarom zijn ze dan ook massaal naar de Galicische stad getrokken. Je treft ze er overal aan en de stemming is er feestelijk. Alom musicerende mensen, keurig en kleurrijk gekleed, de stemming is uitgelaten, er wordt gezamenlijk en royaal gegeten, kortom: gezelligheid is er troef! En zoals zigeuners dat gewoon zijn, willen ze hun feest ook een religieus tintje geven en daarom zijn ze allemaal naar een apart voor hen georganiseerde bijeenkomst in de kathedraal van Santiago getrokken. Daar wordt gezongen en gebeden en daar wordt ook het grote wierookvat in gereedheid gebracht dat aan het einde van de dienst traditioneel zijn befaamde slingerbeweging zal maken door de kruisgang in de kerk. En dan vult de wierookwalm de grote ruimte met zijn karakteristieke aroma. Maar bij die laatste ceremonie is er iets vreselijk mis gegaan. Nee, het wierooksvat is niet losgeraakt of tegen een van de zijbeuken aangevlogen, nee, dat ging allemaal prima, maar de mensen in de kerk zelf werden ergens het slachtoffer van. Aanvankelijk was het helemaal niet duidelijk waarom sommigen zich niet lekker begonnen te voelen. Kwam het door de drukte, door het gevoel van benauwdheid in de ruimte of toch door iets anders dat steeds meer aanwezigen problemen begonnen te krijgen met hun luchtwegen? Er werd gehoest en geproest en het duurde niet lang of alle zigeuners maakten niet alleen aanstalten, maar begonnen daadwerkelijk de kathedraal te ontvluchten. Het was er niet meer uit te houden!
Nader onderzoek werd er gehouden en het resultaat daarvan was dat er iets met de wierook mis was! Ervaren snuffelaars inzake wierook hebben figuurlijk maar ook letterlijk hun neus in het goedje gestoken en kwamen tot de voorlopige conclusie dat dit niet de wierook was zoals die men in Santiago normaliter kent. Nou ja, dat is geen schokkende conclusie, want dat had inmiddels al een groot aantal zigeuners vastgesteld. Maar toch, het feit alleen al dat er andere wierook in het vat terecht was gekomen dan de traditionele Santiagowierook vraagt om een verklaring en daar richt zich nu het verdere onderzoek op!
Een eerste resultaat heeft dat onderzoek inmiddels opgeleverd. De hele wierookvoorraad van de kathedraal, een flink aantal balen, bestaat uit hetzelfde rommeltje dat ook vandaag in het vat heeft gezeten. Een tweede conclusie die men trekt is, dat waarschijnlijk de hele voorraad originele Santiagowierook door onbekenden is omgeruild tegen deze goedkope wierooktroep. En dat die bandieten er met de veel duurdere geurechte wierook van de St. Jacobskathedraal vandoor zijn gegaan en nu waarschijnlijk deze kostbare korrels aan derden proberen te slijten om er goed geld mee te verdienen!
Nog heeft men geen idee wie er achter de diefstal van het kostbare goedje zit, maar overal in de omgeving wordt gezocht naar eventuele sporen van deze snode misdaad!
Overigens is het een probleem om weer de originele wierook te krijgen. Zo snel kun je die niet naar Santiago halen en nu hoop ik maar dat de wierookrovers snel gegrepen worden met hun buit, want anders vrees ik, Frans en Nelly, dat jullie in Santiago niet kunnen genieten van het heerlijke aroma van de onversneden Santiagowierook en dat zou toch wel heel jammer zijn. Daar loop je niet ruim 2000 km voor! Die loop je juist om er wel van te kunnen genieten!
Laten we hopen dat de zoektocht naar de wierook gauw succes oplevert en dat alles nog op tijd weer in orde komt. Maar zeker is dat niet! Ik zal jullie in elk geval op de hoogte houden.
Ik heb het er nog even met Molan over gehad. Die ziet het somber in, maar dat zegt niet zoveel; hij heeft een verregende vakantie in Nederland er op zitten en is daarom misschien zo pessimistisch.
Trek je er niet teveel van aan. Ga uit van een goede afloop en loop met die instelling verder. Gelukkig is het grote wierookvat er nog en dat kunnen jullie dan in elk geval nog bewonderen!
Keep smiling en buen camino,
Groetjes,
Thuur