NaarSantiago.reismee.nl

Leon 20/2213

Wij hebben vandaag Leon bereikt. Een vrij grote plaats, waar wij ook onze rustdag opnemen. Wij vonden een slaapplaats in de albergue, die behoort bij het Benedictijnerklooster. Wij hebben ons de luxe gepermitteerd om daar een 2 persoonsslaapkamer met wc, douche enz te nemen in plaats van te slapen op de grote 40 persoons slaapzalen, waar je nota bene ook nog gescheiden moet slapen; mannen bij de mannen, vrouwen bij de vrouwen, zoals dat (en dat moeten we toegeven) in een klooster hoort.

Vandaag hebben we niet de fietsroute gevolgd, maar de orginele Camino; de wandelroute over grindpad. Dat bespaarde ons 7 kilometer lopen. Daarom waren wij al voor 12 uur op de plaats van bestemming.

Met een vrije dag in het vooruitzicht (bij overigens prachtig zonweer) groeten wij jullie allen.

Reacties

Reacties

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Frans:”Thuur, kun je me wat adviezen geven? Ik heb me laten verleiden in Leon aan een wedstrijd mee te doen en wel als doelman van een team van buitenlanders tegen een Spaanse olympische ploeg, die hier een oefenkamp heeft. Ik weet dat jij in je jongere jaren in Roy keeper bent geweest van het eerste elftal van Brevendia en ik ga ervan uit dat jij me wel wat tips kunt geven!”
Ik begrijp dat het om een voetbalwedstrijd gaat? Ik sta ervan te kijken dat ze jou als doelman hebben weten te strikken, Frans, maar als het toch zo is, dan hier een paar adviezen. Volg altijd goed de bal; let niet op de speler, want uiteindelijk is het niet de bedoeling dat de speler de goal in vliegt, maar de bal! Wat ook erg belangrijk is, is je opstelling. Als je daar op de doellijn staat en de ronde bal komt op je aanvliegen, kun je je het beste vierkant op de lijn opstellen! Dat maakt het doel wat kleiner! En als een uitgebroken tegenstander in z’n eentje met de bal aan de voet op je aan komt stormen, kun je het beste eerst de tegenstander onderuit halen en dan pas de bal onderscheppen. Dit heeft mij vaak applaus opgeleverd! Wat zeg je? O, het gaat niet om voetbal, waarover dan wel?
Frans: “Misschien heb je gelezen dat Madrid probeert in 2020 de Olympische Spelen binnen te halen. Ze maken een reële kans daarop. Dan zullen de traditionele wedstrijden weer gespeeld worden en onder het teken van de vijf ringen zullen veel sporters uit alle delen van de wereld met elkaar wedijveren. Nu is het zo dat het organiserende land altijd een sport mag toevoegen aan het programma die typisch is voor het betreffende land en de Spanjaarden hebben daar La Tomatina voor gekozen. Ik ken die wedstrijdsport helemaal niet. Er moet met een soort ballen gegooid worden en die moeten door een doelman gevangen worden; meer weet ik er niet van. Weet jij soms meer?”
Je hebt geen idee wat die Tomatina inhoudt? Ik ken die tak van sport wel. Hij heeft, in een weliswaar andere vorm, zijn oorsprong in Buñol, een plaatsje bij Valencia. In de loop der jaren heeft het spel zich verder ontwikkeld en heeft zich nu over heel Spanje verspreid in de tegenwoordig gebezigde speelwijze. Maar met voetbal heeft wat je daar in Leon te wachten staat, helemaal niets te maken! Deze sport heet niet voor niets La Tomatino, want er wordt met tomaten gegooid! Ik zal het je uitleggen. Iedere ploeg bestaat uit 12 spelers en een doelman, een dertiental dus. Dertien is in Spanje het geluksgetal! De doelman heeft de belangrijkste rol. Hij moet de tomaten die door de spelers van de tegenpartij vanaf een afstand van 15 meter op het doel van 3 bij 2 meter worden gegooid, proberen tegen te houden. Nu is het niet zo dat de spelers die tomaten één voor één gooien, nee ze mogen allen, dus beide dertientallen tegelijk, zonder oponthoud over en weer blijven gooien totdat de tomaten op zijn en er dus niets meer te gooien valt! Alleen de doelman staat in het doel, de anderen ernaast en die gooien tomaten alsof hun leven er van af hangt naar het tegenoverliggende doel!
Jij, Frans, moet dus als doelman zoveel mogelijk de tomaten die op je afgevuurd worden, zien tegen te houden; daar gaat het bij La Tomatina om. Nu ik weet dat je tegen de olympische ploeg speelt is mijn beste advies: op tijd bukken!! Ik wens je veel succes!
De wedstrijd wordt gespeeld en Frans verdedigt zijn doel dapper. De tomaten vliegen om zijn oren, maar er zijn ook geregeld voltreffers!! Hij bukt zich te laat! De Spanjaarden winnen de Tomatina, geen wonder, zij spelen dit spel al jaren. Wel alom respect voor de doelman van de buitenlanders, die volledig rood gekleurd, maar wel sportief de nederlaag van zijn ploeg accepteert en de tegenstanders feliciteert!
Toch is er ook iemand die medelijden met je heeft, Frans. Ze heeft in de tussentijd iets voor je bereid en vraagt je nu:”Lust jij een bordje, Frans?”
Je rode gezicht kijkt haar met een zachte glimlach aan en je vraagt: “Wat is het Nelly?”
Nelly antwoordt:”Lekkere tomatensoep, die heb je toch altijd zo graag”!
Al spreekt zijn gezicht een andere taal, toch zegt hij: “Heerlijk, dank je! ”
Geniet ervan, Frans, van echte Spaanse tomaten(soep)!
En voor morgen : geniet samen van een verdiende rustdag!
Thuur

P.S.: Ik neem morgen ook een rustdag; ik ben solidair!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!