NaarSantiago.reismee.nl

St. Marie d Oleron 33/1615

Bijzondere plaats; van hier uit kun je via de somportpas de Pyreneeen oversteken en dan ben je in Spanje. Wij lopen 3 dagen in westelijke richting langs de Pyreneeen om via St Jean piet le Port de roelandspas over te steken. Die is nl minder hoog. 1000 m ipv 1700 m. Gr. Frans en Nelly

Thuur Stroux

Hallo Nelly en Frans,

Terwijl jullie ongestoord verder lopen maakt men zich in diverse pelgrimsoorden zorgen. Wat is er gebeurd? Gisteren zijn in Banneux een aantal koperen wierooksvaten uit de kerk aldaar gestolen. Aanvankelijk was er geen enkel spoor dat naar de dader(s) zou kunnen leiden, maar ik hoor zojuist dat rechercheurs onder een bank in de kerk een lijst gevonden hebben. Op die lijst staan alle Europese pelgrimsoorden opgesomd en alleen Banneux was doorgestreept. Men vermoedt nu dat een bende koperdieven zich meester wil maken van de wierooksvaten in de diverse pelgrimsoorden, want zoals bekend, is koper momenteel zeer gewild bij het inbrekersgilde! Op die lijst staat ook Santiago de Compostella en wel op een zeer prominente plek: op plaats nummer één! Op de achterkant van die lijst staan een paar krabbels; het zijn gebrekkig geschreven woorden en specialisten zijn bezig te ontcijferen wat er precies staat. Helemaal onderaan staan twee initialen, dat weet men zeker, te weten: DG.
Het is te hopen dat dit kopergeboefte er niet in slaagt het enorme wierooksvat in de kathedraal van Santiago te bemachtigen, want het is een uniek, onvervangbaar vat. Het zou toch zonde zijn, als jullie daar te zijner tijd aankomen, dat het kolossale wierooksvat dat bij bijzondere gelegenheden van de ene kant van de kruisgang van de kerk hoog door de lucht naar de andere wordt geslingerd, niet door jullie bewonderd zou kunnen worden!!
Ook in Nederland worden de laatste tijd veel koperdiefstallen gepleegd en Interpol houdt er rekening mee dat de diefstal in Banneux wel eens het werk zou kunnen zijn van Nederlandse koperdieven! Ik zal Interpol eens een handje helpen en heb mijn glazen bol weer eens ter hand genomen en zoek nu de omgeving van Banneux af. Het is natuurlijk zoeken naar de bekende speld in de hooiberg, maar ik tik nu ook de letters DG in. Wellicht levert dat een verfijning van het zoeken op. Ik zie nu op een open plek in een bos bij Banneux een woonwagen staan en een paar mensen die onder een groen dekzeil iets lijken te verbergen. Ik zoem in, zover het maar kan, en zie dat nu een van die figuren zich uit de voeten maakt, nadat hij – zo lijkt het – geld ontvangen heeft. Welk handeltje is hier afgesoten? Ineens krijg ik twee van die mensen goed in beeld en zie tot mijn verbazing dat ik ze ken: Marinda en Ludovic! Wat moeten die hier? Waar hebben die geld voor gegeven? Wat zit er onder dat dekzijl? Het antwoord komt gauw als ze het zeil een weinig optillen, maar wel genoeg voor mij om te zien wat eronder zit. Het zijn grote koperen wierooksvaten. Zijn Marinda en Ludovic de koperdieven of zijn ze de helers? Wie is dan die man die er met het geld vandoor is gegaan? Ik zoek de omgeving nog eens goed af en krijg hem na een poos in het vizier. Het is een vreemde vogel die daar loopt en nu en dan schichtig om zich heen kijkt. Ineens weet ik het. Het is DG, en wie is DG? Dat is toch duidelijk, DG, dat is: De Groel!! De Groel zit in het complot!!
Frans en Nelly, jullie weten dat de Groel alles in het werk stelt om jullie tocht naar Santiago te dwarsbomen. Zou hij op weg gaan naar jullie einddoel om ook daar het grote wierooksvat te bemachtigen? Dan kan en dat mag natuurlijk niet.
Ik kan natuurlijk Interpol op de hoogte brengen van mijn bevindingen, maar ik heb een beter idee. Ik neem contact op met twee reuzengrote vrienden van mij die niet ver van Banneux op een camping hun vakantie doorbrengen en licht hun in over het gebeurde. Ze gaan onmiddellijk op weg en omdat ik in mijn glazen bol de Groel goed kan volgen, weet ik de twee reusachtige kerels op het juiste spoor te zetten en niet veel later hebben ze de Groel achterhaald. En wat doen Lammert en Eimert, onze twee goedmoedige reuzen, die altijd voor de goede zaak opkomen? Zij houden de Groel staande, maar die wil zich niet zomaar gewonnen geven! Er volgt een kort, maar hevig gevecht en het is wel duidelijk wie daar als winnaars uit komen. De Groel ligt bont en blauw – en dat is niet de eerste keer – en volledig uitgeschakeld op de grond met gebroken ribben, nog maar weinig vaste tanden in de mond, een blauw en een paars oog en met bebloed hoofd. Had hij zich maar niet met het koperdievengilde in moeten laten! En had hij maar met zijn jatten van wierooksvaten af moeten blijven!!
Lammert en Eimert beschouwen hun missie als beëindigd en genieten verder van hun vakantie op de camping. En de Groel? Hij raapt zich na een poos moeizaam op, zoekt even naar zijn evenwicht en dan naar zijn geld, maar dat is hij kwijt! Kermend en jammerend gaat hij, zo goed en zo kwaad hij nog kan, er vandoor en hem intussen kennende, zal hij wel weer op weg zijn naar de Krang in Swartbroek om daar voor de zoveelste keer bij te komen van weer een mislukte onderneming! Hij leert het blijkbaar nooit!
Frans en Nelly, maak je niet te veel zorgen over het grote wierooksvat in Santiago. Ook Molan, terug van vakantie, laat jullie weten dat hij de zaak in de gaten houdt; nou dan weet je het wel!
Groetjes,
Thuur

jène van moorsel

Dag Nellie en Frans,
Eerst van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Mira. 40 jaar! Ik herinner me nog het moment dat haar komst werd aangekondigd. Jullie woonden toen in die maisonette in de...Servetlaan?... Cervelaatlaan?..in ieder geva iets met Ser..
Ik lees in je laatste mail iets over de Port le Roelandpas.
Ik citeer even uit mijn aantekeningen: "De stof van de Karelromans (in de 12de eeuw, bewerkingen van romans van oudere datum) gaat terug op historische feiten en personen. Het zijn vooral Karel de Grote en zijn pairs die er de hoofdsrol spelen.; soms evenwel zien wij dat daden van andere historische figuren in deze verhalen toegeschreven worden aan Karel de Grote (epische verdichting). Ook gebeurt het dat een weinig betekend voorval uitgroeit tot een geweldig heröisch gebeuren.: de slag bij Roncevaux tegen de Saracenen (uit het Roelnatslied) was in werkelijkheid een onbelangrijk achterhoedegevecyht tegen de Basken. Einde citaat. De strijd tussen Islam en christendom is al eeuwen oud.
Met hartelijke groet,
Jène