NaarSantiago.reismee.nl

Lescar 22/1584

Vandaag noordelijk om ge grote stad PAU heengelopen. Waren al om 12 u op plaats van bestemming. Echter VVV was dicht tot 2 uur en die hadden we nodig om in de pelgrimsgite te komen. Was echter de moeite v h wachten waard. De gite is mooi en verrassing: het St Jacobgenootschao biedt ons vanavond een BBQ aan. Mooi toch. Groetjes

Thuur Stroux

Hallo Nelly en Frans,

Morgen begint de Tour de France. Jullie naderen het einde van de ‘tour de Frans et Nelly’ in La France! En dan hebben jullie nota bene de stad Pau links laten liggen. Dat kan natuurlijk niet, want Pau is een van de klassieke Tour-steden. Daar moet je als tour-renner geweest zijn en dus ook als tour-loper, ga dus toch maar even terug naar Pau! Jullie worden daar trouwens verwacht, want ik heb jullie bij de plaatselijke organisatie van de ‘promotion du Tour de France’ ingeschreven als deelnemers aan de wedstrijd die daar op het velodrome ter gelegenheid van het begin van de Tour wordt gehouden. Een heel speciale wedstrijd. Uiteraard heeft die met wielrennen te maken, maar de inwoners van Pau hebben er wel een speciaal evenement van gemaakt! Het gaat namelijk om een tandemloopfietsenwedstrijd. Die wordt verder nergens ter wereld gehouden, maar wel in Pau en juist daarom moeten jullie die – nu jullie toch min of meer toevallig op het juiste moment en op de juiste plaats zijn – meegemaakt hebben, sterker nog, jullie moeten er aan deelgenomen hebben! Dit maak je daarna nooit meer mee! Dus even een paar kilometer teruglopen!!
Waar gaat het om? ’t Is heel eenvoudig, het is een wedstrijd en derhalve zijn degenen die het eerst over de finish komen de winnaars van de wedstrijd en ik heb het idee dat jullie, Frans en Nelly, een ideaal koppel zijn om deze tandemloopfietsenwedstrijd te winnen. Jullie zijn na zoveel dagen samen tandemwandelen door Frankrijk zozeer op elkaar ingesteld dat jullie blindelings alles simultaan kunnen doen en juist dat is wezenlijk bij een tandemloopfietsenwedstrijd. Jullie hebben een gelijke tred, voelen elkaar perfect aan, hebben een geweldige conditie, zijn in staat de blik op oneindig te zetten en weer en wind te trotseren, alsook de hitte van de zon moeiteloos te doorstaan! En daar komt uiteraard bij dat jullie het best getraind zijn van alle deelnemers; jullie hebben meer kilometers in de benen dan wie ook en daarmee hebben jullie een grote voorsprong op de rest. Bovendien hebben jullie schoeisel dat ideaal is voor deze contest, jullie klompen! Niemand anders neemt deel aan de wedstrijd op houten schoenen en juist deze klompen – zo zal blijken – zullen een wezenlijke rol spelen tijdens de koers!
De organisatie zorgt voor de tandemloopfietsen; het enige wat jullie nog moeten doen is lopen alsof de duvel achter je aanzit en uiteindelijk als eersten de meet overschrijden. Frans, jij kunt het beste op het voorste zadel gaan zitten en de maat van de stappen aangeven. Nelly hoort dan achter je aan het stampen van de klompen op het plaveisel van de velodrome welke maat zij dan aan moet houden en als jullie samen dan als het ware één klompgeluid weten voort te brengen, weten jullie dat jullie in de ideale klompentred voortgaan! Wellicht zullen jullie in het begin van de wedstrijd enige achterstand oplopen omdat klompen niet ideaal lijken te zijn voor een dergelijke wedstrijd, maar niets is minder waar! Jullie tegenstanders krijgen namelijk bij voortduring het geklots van jullie klompen in hun oren en ze zullen er zo nerveus van worden dat ze niet meer in staat zijn in gelijke tred samen voort te gaan en de maat kwijt raken; ze gaan al vlot alleen nog maar zenuwachtig van links naar rechts wiebelen en weer terug van rechts naar links op hun tandemloopfiets. Op dat moment vliegen jullie naar voren en is de wedstrijd eigenlijk nog maar een eitje!! Triomfantelijk zullen jullie onder het finishdoek doorsnellen en de toeschouwers zullen jullie toejuichen en vervolgens naar het podium dragen, waar jullie de prijs van de overwinning in ontvangst gaan nemen: voor jullie beiden: splinternieuwe loopschoenen!!
Loop daarmee morgen lekker verder en hang de klompen dan maar aan de wilgen! Daar komen ze tenslotte vandaan!!
Geniet van de overwinning en stap nieuwgeschoeid vrolijk voort!
Thuur

Twan van Eyk

Hoi Nellie en Frans.
En het blijft elke keer weer leuk jullie te volgen en de reacties te lezen. Aangekomen in Pau, ik ken het nog van onze eerdere fietsreizen aan de voet van de Pyreneën. Misschien dé plaats voor een Pino-pet. Het gaat jullie goed, zo te horen. Hopelijk blijft het weer ook meezitten. Geniet en blijf genieten dan genieten wij met jullie mee. Wij gaan ons nu richten op onze fietstocht naar de Adriatische kust, voor Frans wel bekend. En daar waar mogelijk is blijven we jullie volgen. Wandel ze!
Groet, Twan