NaarSantiago.reismee.nl

Ariagosse 28/1538

Zoek dit plaatsje maar niet op; het ligt in the middle of nowhere en bestaat uit 5 boerderijen en een pelgrimskapel uit de middeleeuwen. Van onze verhuurder kregen we de sleutel om deze mooie kapel te bezichtigen. Zitten in een erg luxe BB (zie ook foto s). Vanmorgen toen we opstonden was er regen en zelfs onweer, maar toen we vertrokken was het droog en rustig. Zo beschermt St Jacob zijn pelgrims zeggen de andere pelgrims die we tegenkomen (we zitten nu op de voie d Arles; de eeuwenoude pelgrimsroute van Arles naar St Jean pied de port, de plaats waar wij hopenlijk over 6 dagen aankomen om de pas naar Spanje over te steken).

Alles gaat prima met ons en lezen met belangstelling jullie reacties.

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Wat hoor ik, Frans? Je wilt Nelly eens verrassen? Waarmee dan wel? Met pannenkoeken? Je wilt dus pannenkoeken voor haar bakken. Ze is gek op pannenkoeken, begrijp ik en jij gaat die nu dus voor haar bakken. Goed idee, Frans. Heb je ze als eens vaker gebakken? Nee? Je weet dus helemaal niet hoe dat moet! Dus het blijft alleen maar bij een voornemen om ze eens te maken! Dat kun je niet maken! Zelf ben ik een gerenommeerd pannenkoekenbakker (zegt Anjes) en daarom kan ik je wel helpen. Ik zal je het recept geven.
Is het een goed idee om niet zomaar platvloerse pannenkoeken te maken, maar pannenkoeken met heerlijke vruchten erin? Wacht dacht je van kersen? In Zuid-Frankrijk hangen de kersenbomen vol met deze lekkere vruchten; het is daar volop kersentijd en daar moet je natuurlijk gebruik van maken. Zorg voor een paar kilo kersen; die hoef je niet allemaal te gebruiken, dan heb je er ook nog wat over om tussendoor puur van te genieten. Als jullie vandaag op het einde van je wandeldag bij een ‘refugio’ aankomen, vraag je aan de beheerder daar of je van zijn keuken gebruik mag maken. Van die vraag kijken ze niet op, zeker niet als je hem vertelt dat je Nelly wilt verrassen met kersenpannenkoeken; Fransen zijn, zeker in deze tijd van het jaar, zelf gek op kersenpannenkoeken.
En nu de bereiding. Je doet voor elke kersenpannenkoek, die je wilt maken, in een pan een grote lepel bloem, voegt er een kwart theelepeltje zout per drie koeken aan toe. Dan neem je per drie koeken een ei, dat je erbij doet. Nee, niet een rauw ei met schaal en al, alleen het binnenleven van het ei; de schaal moet je uiteraard weggooien, anders bak je er niks van! Dan giet je er melk bij en dan goed roeren. Het beslag is klaar als het lekker soepel is, niet te dik en niet te dun!
Nu de volgende stap. In een pan doe je wat boter; olie kan ook, zeker daar in het zuiden. Even laten smelten en dan het beslag toevoegen; niet alles in één keer natuurlijk, maar de hoeveelheid van één pannenkoek. Wat zeg je? Gebeurt er niets? Ja, logisch, je moet het fornuis ook aanzetten!! Wordt de kookplaat nu warm? Oké! Voeg nu bij het beslag de kersen toe, zoveel je maar lekker vindt. Kijk even of het beslag een gezond bruin (niet zwart!) kleurtje begint te krijgen en keer dan de pannenkoek om. Hoe dat moet? Gewoon de pan de lucht in gooien (wel niet loslaten) en de pannenkoek maakt, alles het goed gaat, een complete ommedraai en komt, als alles goed gaat, weer in de pan terecht met kersen en al. Wat zeg je? De kersen rollen over de keukenvloer en je hebt maar de helft van de pannenkoek in de pan gekregen?? Laat je niet ontmoedigen; oefening baart kunst, dus gewoon doorgaan, resp. opnieuw beginnen!
Je begint de slag te pakken te krijgen? Geweldig. Hoeveel heb je er al gemaakt? Vijf?? Nou dan kunnen jullie dadelijk smakelijk gaan eten. En Nelly zal aangenaam door je verrast zijn!!
De volgende dag gaan Frans en Nelly welgemoed op weg, beiden de buik goed gevuld! Maar wat hoor ik? Buikpijn? Hebben jullie last van je buik? Loopt de buik ook? Buikloop, begrijp ik? Komt dat van de kersenpannenkoek, denk je? Hoeveel kersen heb je dan telkens op één pannenkoek gedaan? Ongeveer 40? De hele pannenkoek telkens boordevol? Maar dat was niet de bedoeling, hoogstens 15 per pannenkoek! Ja, dat komt ervan! En jullie hebben ook alle pitten doorgeslikt? Ook dat was niet de bedoeling! Ja, dan wordt het moeilijk lopen vandaag; als het maar geen ‘slingerbuikloop’ wordt! Zorg maar tijdig voor sanitaire stops!
Maar Nelly kon het wél waarderen dat je voor haar kersenpannenkoeken gebakken hebt? Nou, dan kun je toch tevreden zijn, want daar was het toch allemaal om begonnen, niet? En voor het momentele ongemak is er altijd een uitweg!!
Loop soepel vandaag,
Groetjes,
Thuur

Anny van Moase

Hallo Nelly en Frans.
Wat een mooie foto's. en ondanks 1 x in jullie tentje slapen toch ook wel luxe overnachtingen. Maar die heb je ook wel nodig wil je de volgende dag weer "fris en fruitig "verder lopen.
Veel loop plezier, en we volgen jullie ( maar niet te voet)
knuffel Anny