NaarSantiago.reismee.nl

Montesquiou 28/1490

Vandaag weer warm maar gelukkig meer wind. Vroeg gaan lopen: 7 uur. 's Middags 41 gr!! Waren gelukkig op om 1 uur op plaats van bestemming. Zitten in houten chalet op terrein van een kasteel. Hebben vanmiddag in restaurant gegeten omdat bij het kasteel niets te krijgen is. Contitie is weer goed.

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,
Jullie trekken steeds verder zuidwaarts en dat is natuurlijk ook de bedoeling voordat jullie achter de Pyreneeën met een vrij scherpe rechtse hoek de directe , maar nog lange weg naar Santiago inslaan. Maar zover zijn jullie nog niet. Als ik het goed heb zitten (lopen) jullie momenteel in het Franse departement Gers (regio Midi-Pyrénées) in de buurt van Montesquiou. Daar kruisen jullie overigens binnenkort een stuk achter Montesquiou de zigeunerroute van Les Saintes Maries de la Mer in de Camargue naar Santiago de Compostello. In de nabijheid van Montesquiou blijven die zigeuners bij hun trektocht altijd een paar dagen hangen, zodat soortgenoten uit andere delen van Europa zich daar bij hen kunnen aansluiten. Is het een idee voor jullie om je daar ook bij hen aan te sluiten? Jullie zijn in zekere zin ook soortgenoten! Als trekkers onder elkaar kunnen jullie dan ervaringen uitwisselen en wellicht hebben ze voor jullie nog goede tips. Zij trekken namelijk al eeuwen van de ene naar de andere bedevaartsplaats en hebben daarom de goed raad waar jullie mogelijk om verlegen zitten! Deze rondtrekkende nomaden zijn beslist niet de onbetrouwbare vagebonden voor wie sommigen hen houden. Er zij natuurlijk altijd uitzonderingen, maar over het algemeen is het een prima volkje!
Ik zie - want ik heb mijn glazen bol weer eens geactiveerd - dat jullie inderdaad je bij Montesquiou onder de zigeuners hebben begeven en dat jullie de kennismaking met hen goed bevalt. Maar wat zie ik nu?
Vanuit het noorden zie ik een woonwagen op de verzamelplaats bij Montesquiou afkomen die mij niet helemaal onbekend voorkomt. Even de zoem gebruiken, zodat ik kan zien wat op hun woonwagen staat. Prévisionniste, lees ik. Waar heb ik dat eerder gezien? Ik trek de wagen nog een stuk dichterbij en lees dan de naam Marinda; en eronder staat ‘ avec les yeux brillants’. Perbleu (Franse vloek!) dat is toch de zieneres die ik vorig jaar nog geraadpleegd heb en die mij, gezien haar voorspellingen, toen stekeblind voorkwam. Ze was indertijd toch in het gezelschap van, hoe heette dat heerschap ook weer, o ja, die Ludovic.
De wagen stopt vlakbij jullie en ik zie ze nu beiden naar buiten komen. Zouden zij ook op bedevaart gaan? Dat lijkt me, gezien hun contacten met de Chinese wierookmaffia, stug! Ze gaan in het gras zitten en steken een rookstok aan van een soort dat ik niet ken! Ik kan van hier natuurlijk niet ruiken wat voor een stikje het is, maar aan de wijze waarop de kringelende rook zich van de stok verwijdert maak ik toch op, dat er wierook in het spel moet zijn. Wat voeren ze in hun schild? Let op Frans en Nelly, Marinda komt naar jullie toe!! En Ludovic komt zelfs dreigend op jullie af!? Of willen ze jullie iets verkopen? Koop geen wierook van ze, want ze handelen in versneden troep, dat weet je!
Wat willen ze? Wat zegt Marinda? Wil ze dat jij haar de glazen bol terugbezorgt? De bol waarin ik nu zit te staren!? Zeg maar dat ze dat uit haar bol kan zetten; die wil ik niet meer kwijt! Had ze die indertijd maar niet bij het vuilnis moeten zetten! Wat zie ik nu? Er komt een grote groep zigeuners naar jullie toe. Ze hebben het niet op jullie gemunt, maar op de waarzegster en haar beschermer! Er wordt druk gebaard en zo te zien vallen er harde woorden. Ik zie Marinda en Ludovic hun boeltje bij elkaar pakken en ijlings vertrekken. Kijk, dat is wat ik bedoel. Prima volkje die zigeuners; als je ze nodig hebt zijn ze er altijd en als je ze niet nodig hebt dan zijn ze er ook!! Maar uit hun handelen kun je afleiden dat ze er zorg voor dragen dat ze met echte wierook naar Santiago willen trekken en niet met Chinese troep!
Houd ze te vriend, jullie kunnen ze nog wel eens nodig hebben!!
Groetjes,
Thuur

Dan

Hallo Nelly en Frans,

Het blijft aanmodderen met het slapen. Tenminste dat leid ik af uit jullie bericht van 26 juni (Biran). Blijkbaar werkt .Ohropax niet goed genoeg (met de Pyreneeën in zicht mag het in het Spaans: "Los tapones originales clásicos de marca OHROPAX protegen sus oídos de los ruidos molestos y de todo tipo de ruido"). Of misschien zijn jullie allergisch voor Ohropax of hebben jullie het gewoon niet meegenomen en kun je het onderweg niet kopen. Toch kan het belang van een goede nachtrust moeilijk worden overschat. Vandaar nog een paar suggesties.

Allereerst het benutten van kennis van “Geobiologie van de slaap”. Ik had er nog nooit van gehoord, maar kwam het bij toeval tegen op Internet (http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/31137-de-geobiologie-van-de-slaap.html). Daar staat een stukje van een zekere Enza_90-. Op http://enza_9o-.infoteur.nl/ is meer informatie van hem (of haar) te vinden. De hoffelijke begroeting ("Hallo lieve mensen, Welkom op mijn infoteurspagina!") is veelbelovend. Waar vind je dat nog in deze tijden van verruwing, ethisch vacuüm, moraalloosheid, platvloersheid, agressie, normvervaging, korte lontjes en nog andere akeligheden.

Verder kunnen we van hem (of haar) veel leren: "Daar ik in het verleden veel wijsheid heb verworven, wil ik deze graag mededelen aan iedereen die hiervoor interesse heeft. Met mijn artikelen probeer ik mensen te bereiken die op zoek zijn naar innerlijke krachten en wijsheid...Want, een wijs mens, is een gelukkig mens!".

Eén van zijn (haar) artikelen gaat over Geobiologie van de slaap. Dat behandelt problemen (ik neem aan: slaapproblemen) die samenhangen met de slaapplaats. Het artikel sluit af met een paar tips voor een diepe en verkwikkende slaap. Ik citeer letterlijk:

* Geen TV of computer op de slaapkamer. Tenzij het scherm tenminste zevenmaal de diagonale doorsnede van het bed is verwijderd.
* Geen radiowekker met een LCD paneel.
* Geen snoeren achter het hoofdeinde van het bed of langs de nachtkastjes.
* Geen synthetische matrassen, lakens of dekens.
* Ook een electronische wekker moet men minstens één meter van het bed wegzetten.
* Een lattenbodem is ten zeerste aanbevolen.
* Het beddegoed moet zo mogelijk van katoen zijn, ofwel een mengsel van linnen en katoen.
* Voor het dekbed kan men het beste dons kiezen.
Tenslotte: Door een kamer goed af te schermen van de verontreinigingen en storingen van buitenaf, kunnen deze eenvoudige middelen zorgen voor een verkwikkende Geobiologische slaap. Het is dus raadzaam van deze regels een beetje in acht te nemen. Want om goed te slapen hebben we deze stralingen echt niet nodig, ze doen ons meer kwaad dan goed!

Nuttige tips, al ontbreekt een waarschuwing tegen aardstralen. Gelukkig kun je daar meer over lezen op: http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/180/1/Wat-zijn-aardstralen/Page1.html. Ik noem wat belangwekkende feiten uit het artikel.

Aardstralen vallen in de categorie geopathische straling, lijnen in het grid van het magnetisch veld van de aarde, zoals Lelylijnen. Maar het kan ook gaan om stoorvelden die ontstaan door ondergrondse wateraders en breuklijnen in de aarde. En natuurlijk moeten we kosmische straling niet vergeten.

Maar wat moet je er tegen doen? Ook daar kun je op die site wat over terugvinden. Allereerst wordt het wijdverbreide misverstand uit de wereld geholpen dat alle aardstraling schadelijk is:

"Of straling schadelijk is, ligt aan een aantal factoren. Om te beginnen zijn niet alle soorten straling verzwakkend, er zijn ook juist krachtpunten in het netwerk dat de aarde omvat. In vroeger tijden was men bekend met het verschijnsel van aardstralen en liet men zich er door leiden bij de keuze van de plek om een boerderij te bouwen of een stad te vestigen. Met name kerken en kathedralen werden geplaatst op plekken die een krachtige positieve energie bevatten."

Dat levert al meteen nog een nuttige tip op: ga slapen in kerk of kathedraal, het liefst eentje uit de tijd dat men zich bij de keuze van een geschikte bouwlocatie liet leiden door de aanwezigheid (of afwezigheid) van krachtpunten in het netwerk dat de aarde omvat.

Lukt dat niet dat, ga dan niet slapen op een plek die erg geliefd is bij katten, want "Katten zoeken ... de stralingsbronnen juist vaak op, blijkbaar kan het ze geen kwaad doen."

De laatste optie is om de schadelijke energie te neutraliseren, maar dat is voor een modale leek niet eenvoudig . Daar heb je al snel een gespecialiseerd bedrijf voor nodig, en dat is lastig als je tevoren niet weet waar je de komende nacht gaat slapen.

Zoals vaak kan ook nu de reguliere wetenschap een handje helpen. Deze maand publiceerden 7 Zwitserse neurologen/neurowetenschappers van de Universiteit van Genève (Bayer, L. et al., Current Biology, juni 2011) een onderzoek over slapen en gewiegd worden. Het volledige artikel kun je downloaden op http://download.cell.com/current-biology/pdf/PIIS0960982211005392.pdf

L(aurence) Bayer en collega’s (de al. uit de literatuurverwijzing) hebben uitgezocht waarom het moeilijk is om wakker te blijven in een hangmat die heen en weer wordt bewogen. Want wat blijkt: niet alleen baby´s, ook volwassenen vallen sneller in slaap als ze zachtjes heen en weer gewiegd worden. Voor het onderzoek was een speciaal bed ontworpen dat met een frequentie van 0,25 Hz heen en weer schommelde. Dat is 1 keer heen en weer per 4 seconden. 12 Mannelijke proefpersonen (zonder slaapproblemen) moesten één keer een middagdutje van drie kwartier doen in dit wiebelbed, en één keer in een gewoon (niet schommelend) bed. Daarbij werd met elektroden hun hersenactiviteit gemeten.

Het effect van het schommelende bed was bij alle twaalf hetzelfde: zij vielen sneller in slaap dan in het normale bed. En niet alleen dat. Aan hun hersenactiviteit was te zien dat zij ook sneller van de oppervlakkige, eerste fase van slaap overgingen in een fase van diepere slaap. Bovendien sliepen de proefpersonen in het schommelbed vaster.

Op het gemaakte EEG was ook de mogelijke verklaring te zien. Onder invloed van het regelmatige, rustige schommelgevoel gingen de hersencellen van de twaalf deelnemers ritmischer elektrische pulsen afgeven. En ook hun hersengolven vertoonden een mooi, synchroon patroon. Bayer en haar collega’s denken dat dit synchrone patroon een teken is van rust en ontspanning, en dat je hierdoor in slaap valt.

De moraal is duidelijk: neem lichtgewicht hangmatten mee op bedevaart. Je kunt dan om de beurt de ander wiegen, maar het is natuurlijk beter om een wiebelmechanisme te gebruiken. Of dat al bestaat weet ik niet, maar een handige doe-het-zelver vindt daar wel wat op.

groet, en veel slaapgenot,

Dan

jène van moorsel

Conditie is goed, schrijven jullie op 27/6. Dit bericht is iets gunstiger dan het vorige, maar tussen de regels door lees ik toch dat jullie het best zwaar hebben. maar wat wil je bij 41 graden. Wij puffen en zuchten hier al bij 33, 34 graden.Vandaag komt wat in het weerbericht van de Volkskrant de afstraffing heet: onweer, windstoten en veel regen en misschien hagel. Morgen is is de temperatuur ineens meer dan 10 graden minder.
In ieder geval: houd goede moed jullie tweeën!. Nu komt het erop aan!Laat je niet kisten!
Jène

theo-ria van Arensbergen

Nelly-Frans,

dat eeuwige geklaag van jullie zijn we meer dan beu.
de ene keer is het te warm, dan te koud, dan wel wind,dan geen wind; de weg te steil; het kanaal hadden de Franssen precies verkeerd gegraven, laat staan de bewegwijzering; dan dat Nelly MAAR met 3 mannen op een kamer kon slapen; het onattente van die mannen met hun ongemanierde streken: snurken i.p.v. gezellig gekeuvel; de ondergrond van een camping waar men geen tapijt had uitgerold;
ik ben benieuwd en met mij Ria naar het vervolg van jullie pelgrimage;
helaas moet ik toegeven dat jullie het SUBLIEM doen,

Ria-Theo