NaarSantiago.reismee.nl

Lectoure 34/1420

Zware dag. Veel gelopen en veel beklimmingen. Bovendien waren de wegen, waarop we liepen nogal druk. We waren in elk geval blij, dat het weer goed was en dat we in Lectoure direct naast het VVVkantoor een aardig BBadres vonden, met tuin enz. Wij komen veel pelgrims tegen omdat onze route momenteel parallel loopt met de Puyroute naar Compostella. Gisteren in de gite nogal lang gepraat met een Duitser; die piloot op een straaljager en bij de Lufthansa is geweest. Omdat we in de gite een 4persoonskamer hadden en de 2 andere bedden door mannen waren bezet heeft Nelly dus met 3 mannen moeten slapen, die bovendien ook nog hard snurkten. 6 foto s toegevoegd. Groeten

Dan

Nelly en Frans,

Weg kwijt op vakantie? Gebruik toch je hippocampus!

Onder deze kop verscheen gisteren een persbericht van de Radboud Universiteit van Nijmegen. Het ging over een pas gepubliceerd onderzoek, genaamd 'Neural Encoding of Objects Relevant for Navigation and Resting State Correlations with Navigational Ability'. Maar net als het persbericht is het onderzoek pas gisteren online verschenen. Dus aan dat onderzoek hadden jullie niets, toen jullie op de route van Moissac naar Auvillar de weg langs het verkeerde kanaal insloegen. Maar vanaf vandaag zijn jullie gewaarschuwd: gebruik vooral je hippocampus bij het lopen. Voor alle duidelijkheid: dat is geen campus voor nijlpaarden, en ook geen elektronisch kompas. Het is een deel van je hersenen.

Het kan natuurlijk dat de verkeerde kanaalkeuze niets te maken had met een hapering van de hippocampus. Dat kun je eventueel laten uitzoeken door de auteurs van het onderzoek. Je moet je dan opgeven als proefpersoon bij het instituut waar beide schrijvers werken. Dat is het FC Donders Centre for Cognitive Neuroimaging van de Radboud Universiteit (Nijmegen). Je krijgt er zelfs nog voor betaald, niet voor het opgeven natuurlijk, maar als je als proefpersoon meedoet aan experimenten. En het wordt ook nog betaald, al word je er niet rijk van: € 4 voor experimenten tot 30 minuten, € 8 voor experimenten tussen de 30 tot 60 minuten. En: "soms worden ook reiskosten vergoed."

Maar het gaat natuurlijk niet om het geld. Al werft het Donders Institute op zijn website kandidaat-proefpersonen met de volgende tekst:
? Ben je op zoek naar een gemakkelijke bijverdienste?
? Wil je weten hoe je grijze cellen werken?
? Wil je een substantiële bijdrage leveren aan de wetenschap?
? Geef je dan op als proefpersoon bij het Donders Instituut!

Om die substantiële bijdrage aan de wetenschap gaat het natuurlijk. Want die kan er toe bijdragen dat toekomstige pelgrims minder snel de weg kwijt zullen zijn. En medisch-ethisch zit zo’n onderzoek wel snor: alle onderzoeken van het Donders-instituut zijn door de Commissie Mensgebonden Onderzoek Regio Arnhem-Nijmegen getoetst en goed bevonden. Verder sluit het Donders Instituut een proefpersonenverzekering voor/op je af. Maar als je piercings hebt die niet af kunnen, mag je niet meedoen.

Tot slot goed nieuws voor westerse watjes. Voor wie dat niet weet: dat zijn (mannelijke) slappelingen, mietjes, zachte eitjes, sulletjes, doetjes. Australische psychologen hebben dat uitgezocht, Zij hebben wereldwijd gekeken op welk soort mannen vrouwen vallen. En zij vonden dat in landen met een slechte gezondheidszorg vrouwen vooral op macho-mannen vallen. De verklaring van de psychologen (Anthony J. Lee en Brendan P. Zietsch) is dat typisch mannelijke kenmerken, zoals een gespierd lijf en een sterke kaaklijn, een afspiegeling zijn van gezonde en sterke genen. Maar er kleeft een nadeel aan een stoere bink. Door zijn testosteronoverschot is zo´n hitsig haantje niet erg trouw en ook niet erg zorgzaam. De meer feminiene watjes daarentegen, zijn zorgzamer en trouwer. Een vrouw mag daarom verwachten dat een watje langer voor haar en haar kinderen zal zorgen. Daarom wil de gemiddelde vrouw die woont in een land met een groot risico op ziektes, of onveilig is (veel misdaad), een macho. Maar in minder risicovolle landen zijn watjes populairder.

Voor ons, mannelijke zestigplussers, maakt het allemaal niet veel meer uit. al was het maar omdat na je veertigste de testeronspiegel elk jaar met anderhalf procent daalt.

P.S. Last van snurken hoeft echt niet. Ik herhaal wat ik 19 juni 22 schreef: Gebruik Ohropax (“Dans ce monde bruyant, Ohropax est un véritable luxe pour vos oreilles”). Of kijk op http://www.oordopjesonline.nl/.

groet,
Dan

Henk en Zus.

Hallo Frans en Nelly.
Alles gaat goed als we jullie verhalen lezen.
een keer de verkeerde weg en een beetje regen heeft niets te betekenen voor jullie, gewoon terug en stoer verder. In Horst is alles goed, we zijn aan de voorberijdigen voor de bruilof bezich.en dan 14 dagen vacantie. Loop maar lekker door en heb veel plezier onderweg. groetjes Henk en Zus