NaarSantiago.reismee.nl

St Leonard de Noblat 21/1055

Vandaag moeilijke beslissing; Onze route loopt naar het Zuiden, maar we kunnen ook kiezen voor de route over Limoges (dus Westelijk). Die laatste is korter maar bleek veelproblemen te geven bij t plannen. Dus toch maar zuidelijk. Alleen daar is nauwelijks slaapplaats. Wordt dus spannend morgen. Ondanks, dat de tocht vandaag redelijk kort was, was hij wel zwaar vanwege de vele klimmen in het parcours. Slapen vannacht in refugo bij de kathedraal van St Leonard. Danken iedereen voor reacties. En danken Melanie voor het verzorgen van deze blog als we geen internet hebben. 3 foto s bijgevoegd vandaag.

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,
Wat hoor ik? Mist Nelly het tennissen? Maar daar is toch zeker wat aan te doen! Ik heb al contact opgenomen met monsieur Avantage Rienproblème, de voorzitter van de tennisbond van de regio France Demi-Sud en hij liet mij zojuist weten dat er morgen vlakbij St. Leonard de Noblat een tennistoernooi wordt gehouden, wel exclusief voor dames, en dat jij, Nelly, eraan kunt deelnemen. “Avec plaisir!”zei hij zelfs! Het is wel een toernooi met louter dubbelspelers en Nelly, jij wordt dan voor die gelegenheid gekoppeld aan madame Trudy Egalité, een struise madame met een stevig tennisverleden. Ze is kampioen geweest van de regio en heeft als kind ballenmeisje mogen zijn bij het toernooi op Roland Garros. Daar praat ze trouwens nog altijd over, zelfs tot vervelens toe, maar daar moet je je maar niets van aantrekken. Dat je de Franse taal niet buitengemeen meester bent, is geen probleem. Je kunt het beste maar steeds antwoorden met “oui” (‘oewie’) en wanneer ze je dan verbaasd aankijkt, maak je er maar gauw “non” van. In 99 van de 100 gevallen zit je dan goed met je antwoord!
Ik heb aan monsieur Rienproblème verteld dat je wordt vergezeld door monsieur François en heb hem gevraagd of dat ‘un problème’ was! “Pas de problème, en contraire”, was zijn antwoord, want bij dergelijke toernooien in Frankrijk, regio Demi-Sud, is het gebruikelijk dat een tennisster altijd een ‘soigneur’ meebrengt. En daarmee is jouw rol, Frans, in één klap duidelijk. Je weet niet wat je dan moet doen? Nou dat lijkt me evident! Je draagt Nelly’s tas met alle tennisspullen erin en haar verzorgingssetje. Bovendien zorg je ervoor dat Nelly tijdens de korte pauzes de nodige versterkende middeltjes tot zich kan nemen (let op: er is naderhand dopingcontrole, dus s.v.p. ‘geen gesjoemel’ daarmee (citaat van monsieur Avantage zelf, maar dan in het Frans, Frans!) Verder moet je bij het begin van elke pauze gauw een handdoek pakken en ermee voor verkoeling bij Nelly zorgen door voor haar staand de handdoek vrij heftig op en neer te bewegen! Nee, dat kan en hoeft Nelly niet zelf te doen; jij bent de soigneur, dus….. O ja, vergeet ook niet de gebruikelijke massages die in pauzes verricht dienen te worden, goed uit te voeren. Hoe je dat moet doen? Wat een vraag! Gewoon zoals je dat thuis al jaren dagelijks doet! Je moet maar denken dat het om Nelly’s welbehagen op de baan gaat; daar draait het om en dat aan jou dan een ietwat mindere, maar zeker niet onbelangrijke rol is toebedeeld, moet je deze keer maar even op de koop toe nemen!
Wat ik bijna was vergeten!! Madame Trudy Egalité, de ‘compagneuse’ van Nelly, kon deze keer geen soigneur meebrengen; die van haar was ‘malade’ en daarom het verzoek van monsieur Rienproblème of jij, Frans, je soignerende activiteiten ook tot haar zou willen uitbreiden. Ik ken je goed genoeg om te weten dat jij daar “oui” op geantwoord zou hebben en daarom heb ik dat maar namens jou gezegd. Wees bij de massage van haar kuiten wel een beetje voorzichtig; als Trudy niet tennist, ligt ze namelijk uren in de zon en daarbij heeft ze onlangs haar vlezige kuiten verbrand; ‘prudence’ dus!!
“Voor het overige mag ze flink gekneed worden!” zei monsieur Rienproblème nog schalks en hij keek erbij alsof hij er zelf van genoot, de schurk!
Ik wens jullie morgen veel tennisplezier toe en hoor daarna graag hoe het is afgelopen, niet alleen wat Nelly’s wedstrijd betreft, maar met name ook of Frans zijn taken tot ieders tevredenheid heeft vervuld!
Beaucoup de plaisir avec le tennis!
Thuur

Dan

Hallo Nelly en Frans,

Omdat jullie verstoken zijn van het dagelijkse nieuws, waaronder het wetenschappelijk nieuws, wil ik jullie een belangrijke (wetenschappelijke) ontwikkeling niet onthouden. En nu jullie hebben besloten Limoges (en dus ook de markt van Limoges, Moessorgski!) rechts te laten liggen, volgt ook een beschrijving van een (mede)reiziger uit de 18e eeuw. Deze mijnheer (want hij was een mijnheer) was niet onder de indruk van Limoges. Tot slot kunnen jullie lezen wat jullie gaan missen.

Maar eerst de wetenschap.
Stel je komt op weg naar Santiago iemand tegen met een kleine schedel, vooruitstekende jukbeenderen, brede kaken, diepliggende ogen, laag voorhoofd, asymmetrische gelaatsuitdrukking, doorlopende wenkbrauwen, platte neus (dief) of haakneus (moordenaar), grote flaporen en vlezige lippen en bijzonder lange armen. Dank zij Cesare Lombroso (1835-1909) weet je dan dat je op je tellen moet passen, en op je portemonnee. Je hebt immers van doen met een crimineel. Lombroso had dat ontdekt door zijn onderzoek van schedels en andere onderdelen van overleden gevangenen.

Voor criminaliteitsbestrijders is zoiets handig te weten: het vergemakkelijkt de misdaadbestrijding. En natuurlijk heeft ook het lik-op-stuk-beleid van het kabinet Rutte baat bij die kennis. Een modale crimineel kan dus, dank zij de wetenschappelijk nalatenschap van Lombroso, snel in zijn kraag worden gevat.

Maar hoe zit dat hoe zit het met terroristen? Want die weten onderhand natuurlijk ook dat je beter geen Lombroso-type met een bomonderbroek of schoenen met bomzolen, het vliegtuig in moet sturen. Bij de selectie van rekruten letten ze daar op. Voor ons, onschuldige burgers, is dat vervelend. Wie zegt dat die nette mijnheer in driedelig donkergrijs streepjespak met Italian Design zijden stropdas met dubbele Windsor, die voor je in het vliegtuig zit, onder dat chique vest geen bomgordel draagt?

Die onzekerheid is binnenkort verleden tijd. Want onderzoekers van het Amerikaanse Department of Home Security (DHS) hebben een programma ontwikkeld, FAST (Future Attribute Screening Technology). Het idee is om met sensoren allerlei fysiologische kenmerken te meten, zoals hartslag en oogopslag. Uit die metingen kun je afleiden of iemand kwaad in de zin heeft. Uiteraard blijven de details daarvan streng geheim. Want voor je het weet wordt het onderdeel `hoe leid ik een terroristendetector om de tuin´ in het reguliere lesprogramma van elke terroristenopleiding opgenomen. De ontwikkeling van een terroristendetector is een logische volgende stap in een al langer bestaand programma in de V.S., genaamd SPOT (Screening Passengers by Observation Technique). Lees er meer over op: http://www.nature.com/news/2011/110527/full/news.2011.323.html,
of in het artikel “Airport security: Intent to deceive?” (http://www.nature.com/news/2010/100526/pdf/465412a.pdf)

En nu wat Joseph De La Porte over Limoges te zeggen heeft in in het boek “De nieuwe reisiger; of Beschryving van de oude en nieuwe waerelt” (1791).

blz. 97
Het zuidlijkste gedeelte deezer landstreek onderscheid men door den naam van het Limousin, van het welk Limoges de Hoofdstad is. Deeze plaats heb ik thans niet bezogt, om dat zij te verre uit mijn weg geleegen was; in vroeger jaaren heb ik dezelve echter gezien, schoon ik het mij met reden niet beklaagen zou kunnen, al had ik zelf nooit geweeten, dat Limoges een bestaan op onzen aardkloot had.
De stad is niet groot; de huizen hebben meest houten gevels. De straaten zijn naauw, donker en vuil. Dikwils ontstaat er brand, en dit is de reden, waarom de bewooners weinig te kosten leggen, om hunne verblijven eenige aangenaamheid voor het oog te geeven. Men maakt een gevel, waarin slegts de noodige lichtgaten zijn en meer niet; men lapt dezelve overeenkomstig de gaten, die er in slijten of branden, en men bemoeit zig verder met geenerlei sieraden hoegenaamd. In soortgelijke steden word mijn ziel altoos zwaarmoedig en mijn hart als tot een geneepen. Waarlijk de fraaĂŻe wooningen maaken een groot deel van ons geluk uit, wanneer wij slegts weeten wat orde en welstand zij, en wij de kragt hunner schoonheeden maar eenigzins gevoelen.
Deeze stad echter strekt tot een stapelplaats der koopwaaren, die de steden Parijs en Toulouse tegen elkander verwisselen, zo als ze ook ten zelfden opzigten doet van Lijon en Bourdeaux. Men vind er overvloed van leerbereiders; terwijl de nagels, dienstig om er paarden mede te beslaan, en die aldaar gemaakt worden, boven alle anderen beroemd zijn, en in een ontzaglijk aantal naar Parijs verzonden worden.
Niet onäartig is alhier het uurslag op de groote kerk van St. Martial, de beschermheilig deezer Provincie. Het heel en half uur naamlijk word aangeduid door een geraamte, het welk een soort van hamer in de hand heeft, waarmede het de vereischte slagen op een metaalen kloot doet.

blz. 236
Het Landschap Limozin, dat in een Opperen Neder- verdeeld word, is een koude Landstreek, die weinig koorn en wijn, maar te meerder’ gerst, spelt en kastanjen opleverd.
Zijne Hoofdftad Limoges, is groot en volkrijk, heeft een Presidiaal en bisdom, onder den Aartsbisschop van Bourges staande. Zij heeft beroemde konstenaars in goud en staal, en is gelegen aan de Rivier Vienne. - Tulles, hoofdstad van Neder Limozijn, legt elf mijlen van Limoges zuidoostlijk, heeft een Presidiaal en bisdom, mede onder den Aartsbisschop van Bourges staande.

Groet,
Dan

MIA & Wiel

Nellie en Frans, Fijn dat alles op rolletjes loopt,ga vooral zo door!!! wij hebben jullie gemist op wiel verjaardag, het was zoals altijd weer GEZELLIG met de hele meute..,...maar niet compleet, jammer.

Voor jullie stap....stap.....stap ....stap...zo komen jullie er wel
gr, van ons 2tjes.