NaarSantiago.reismee.nl

St Benevent L Abbaye 24/1006

Hoera; zoals U hierboven ziet hebben we de eerst 1000 km gehaald (zie ook foto, gemaakt door plaatselijke kruidenier). Momenteel zitten we weer in een Gite voor pelgrims (tesamen met een andere Hollander uit Zeewolde). Het weer was bewolkt met af en toe een beetje motregen. Alles goed met ons. Gaan vanavond de eerste 1000 km vieren. 2 foto s bijgevoegd.

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,
Jullie naderen een gebied waar in het verleden de natuur nogal eens te keer is gegaan: overstromingen, windvlagen, donders en vooral bliksems zijn er vrij normaal in deze tijd van het jaar, en zeker wanneer er een lagedrukgebied een hogedrukgebied verdringt. Al vanaf de Romeinse tijd hebben de inwoners geprobeerd zich tegen dergelijk natuurgeweld te wapenen en vaak met succes!
Ik lees dat jullie onderweg veel verwijzingen naar de Santiago-route zien; dan moet het jullie ook zijn opgevallen dat in vrijwel elke kerktoren een witte steen is ingemetseld. Men zegt dat die steen de pelgrims van oudsher de weg naar Santiago wijst, maar dat is maar een gedeelte van de waarheid. Die steen heeft een veel belangrijkere functie. Het is namelijk een ‘lapis magica’, een steen dus met magische krachten. Hij is namelijk in staat bliksems af te weren van de kerktoren. Maar wat heb je daar nu als argeloze wandelaar aan als de bliksemschichten je om de oren vliegen? Vergis je niet; zo’n steen kan je redding betekenen! En omdat ik weet dat met name Frans wel met de nodige vrees op weg gaat als er bliksemschichten de hemel doorklieven, heb ik me in de plaatselijke literatuur verdiept en weet nu wat je daar moet doen om niet door de bliksem getroffen te worden. Het is heel eenvoudig. Je moet zo’n witte steen uit de streek daar zien te bemachtigen; het hoeft maar een kleintje te zijn, maar het moet wel een ‘lapis magica’ zijn, want alleen aan die worden die magische krachten toegekend. Je kunt hem overal bij snuisterijenwinkels kopen voor een paar euro. Dat steentje moet je steeds bij je dragen. Het viel wel op dat mannen in het verleden, ondanks de steen in hun zak, toch geregeld door de bliksem werden getroffen, maar vrouwen niet. Die droegen de steen - en dragen hem zo ook heden ten dage nog - boven op hun hoofd in een klein doosje onder hun hoofddoek. En omdat de bliksem nu eenmaal het hoogste punt opzoekt waren zij veilig voor de flitsen, maar voor de Franse macho-man was dat aanvankelijk geen optie. Je gaat als man toch geen hoofddoekje dragen!! Het moet jullie toch ook intussen zijn opgevallen dat er veel meer oude vrouwen dan mannen daar rondlopen. Hadden die mannen ook maar een hoofddoekje moeten dragen!
Dus Nelly en vooral jij Frans, vertoon geen macho-gedrag maar doe gewoon een hoofddoekje om, met op het hoogste punt onder het doekje een ‘lapis magica’ en ook jullie zijn veilig!! Je zult zien dat niemand daar zich eraan stoort of er opmerkingen over maakt, want de bewoners hier kennen de kracht van de steen! O ja, als jullie in zo’n snuisterijenwinkel behalve die steen ook een hoofddoekje kopen, zeg er dan wel bij dat het hoofddoekje bovenop een ingebouwd lapiszakje moet hebben, anders heb je er nog niks aan! Je hoeft die doek overigens niet voortdurend te dragen; uiteraard alleen bij bliksemgevaar! Moet voor jou toch ook een geruststelling zijn, Frans!
Ga nu veilig op weg, hoezeer de bliksems je ook om de oren vliegen, met de lapis op je hoofd kan het geen kwaad!
O ja, ik vind jullie foto’s mooi, maar er hoort er nu wel eentje bij te komen van jullie beiden mét hoofddoekje en een klein bobbeltje bovenop. Wie nog nooit gehoord heeft van een ‘lapis magica’ zal bij het zien van de foto zich dan wel afvragen wat dat rare bobbeltje daarboven onder jullie hoofddoek betekent.
Ik zal het niemand vertellen!!
Groetjes,
Thuur

henk en zus.

Alles verloopt naar wens zo te lezen.
De eerste 1000 km. achter de hakken knap hoor,dat moet zeker gevierd worden met een paar flesjes bier (Bintang), ga gezellig door en nog veel loopplezier de volgende km.
Bij ons heeft het eindelijk eens een paar keer geregend.
groetjes Henk en Zus