NaarSantiago.reismee.nl

Cherondon du Cher 29/831

Vanmorgen beginnen te lopen met regen. Maar die hield na een uurtje op. De streek waardoor we lopen is erg verlaten, maar wel mooi. Omstreeks drie uur bereikten wij onze bestemming. Bij de kerk vonden we een adres voor pelgrims. Toen we dit gevonden hadden bleek dat een 19e eeuwse stadsvilla te zijn, waarin twee oude gezusters woonden. Zij zullen vanavond ook voor ons koken. De slaapkamer is ook uit de 19e eeuw; een bed waain je in moet klimmen. Wij hebben ook al ons verdiend biertje gehaald in de enige plaatselijke bar. Nelly loopt geweldig; ik heb wat last van pijnlijke hakken. Maar dat zal wel weer overgaan. Groeten

Dan

Hallo Nelly en Frans,

Een pelgrim trekt er op uit om “over een hogere waarheid, God of het leven na te denken/ respect te betuigen/ inspiratie te verkrijgen/ tot bezinning te komen/om een poosje afstand te nemen van een hectisch dagelijks bestaan/ om de ervaring/ om er geweest te zijn/ om andere mensen te ontmoeten.”

Dat weet ik niet uit eigen ervaring –ik ben nog nooit op bedevaart geweest- maar dat zegt Wikipedia, en Wikipedia is (volgens Wikipedia) vollediger en betrouwbaarder dan de Encyclopædia Britannica®.
Het moet dus wel waar zijn, en verder is het ook nog goed voor hart en bloedvaten, al staat dat gek genoeg niet in (op?) Wikipedia. Het is dan ook heel goed te begrijpen dat jullie hebben besloten de loopdraad weer op te nemen.

Maar jullie missen dan natuurlijk wel van alles waar jullie niet toevallig langskomen. Zoals de presentatie op 29 mei van een boek van een sjriever oet Mofert over de strijd tussen oorlogszuchtige Bellogoniërs en vreedzame Pacedoniërs. Al kun je dat te zijner tijd inhalen via http://vimeo.com/24384193.

Wat jullie ook hebben gemist is de eenmalige blootvoorstelling Viva la Naturisteraçioni! op diezelfde 29 mei. Zoals de titel al doet vermoeden gingen de acteurs bij die gelegenheid uit de kleren, en dat gold ook voor het publiek. Want, aldus Jeroen de Man, een van de (blote) acteurs: “het verschil tussen toeschouwers en acteurs [moet] wegvallen, dus iedereen naakt”. De NRC beschrijft het als volgt: “Op aanwijzing van Jeroen de Man kleedt de tribune zich uit. Even wat gedoe met ledematen en binnen een minuut zitten een paar honderd toeschouwers geheel ontkleed op de bankjes. Ze kijken naar drie blote acteurs en twee blote actrices. De dramaturgie van een blootvoorstelling vereist dat de acteurs geen schaamte kennen, dus zwiepen mannelijke slurfjes en golven vrouwelijke rondingen. Het moet vanuit het perspectief van de acteurs een bijzonder gezicht zijn op te kijken naar een tribune vol ongeklede mensen.”

En waar is dit allemaal goed voor? “Viva la Naturisteraçioni! is een lofzang op het blote lichaam, op de eenwording met de natuur als je naakt door de bossen loopt. De naakte mens is vrij.”

Maar bloot wandelen kan natuurlijk ook als je niet door de bossen loopt, maar gewoon over Gods wegen (al zijn die ondoorgrondelijk).
Hoewel, misschien moeten jullie dat nu maar even niet doen, want door de affaire DSK ligt openlijk bloot, zeker mannelijk bloot, momenteel wat gevoelig in Frankrijk.

Genoeg over wat jullie hebben gemist, belangrijker is wat jullie de komende weken gaan beleven. Veel goeds hoop ik, dat wens ik jullie in elk geval toe. En voor het geval door het zoeken naar een slaapplaats voor de nacht weinig van Nevers hebben kunnen zien, nog een paar waarnemingen van een zekere Adeline, die ook in Nevers is geweest.

In haar reisverslag uit 1783, “Adeline, of Aangetekende byzonderheden eener jonge juffer; op haare driejaarige reize door Vrankryk” schreef ze:

“Van Moulins vertrokken wy op Nevers, besproeid door verscheide Rivieren, dewelke een groot vertier aan deze Stad toebrengen, handelende deszelfs Inwoonderen zeer sterk in Hout en Yzer. Nevers is tamelyk groot, hebbende Elf Parochiën, benevens verscheide Kloosters en Abtdyën. Het voornaamste dat 'er te zien is, bestaat in de Platielbakkeryën, Glasblazery en andere Fabrieken. De Brug die over de Rivier leid, welke langs de Stad stroomd, is van een uitgelezene bouwkunde, en rust op twintig gewelffels of boogen van Arduinsteen. 'Er is een sterk Kasteel, en de muuren van verscheiden Geschuttoorens voorzien, omcingeld van vervaarlyke diepe Graghten.”

Ik zal, Deo Volente, jullie belevingen, op de voet volgen.

Groet,
Dan (uit Den Haag)

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Toch heerlijk om door twee oude dametjes zo verwend te worden! Dat ze voor jullie koken - met een lekker pilsje erbij - moet niet alleen de maag goed doen. Maar volgens mij is dit pas het begin van de verwennerij. Je hebt nu nog geen idee wat jullie later op de avond te wachten staat. Wellicht zullen ze met jullie nog tot laat in de avond converseren over ditjes en datjes, zodat jullie helemaal op de hoogte raken van hun bezigheden, hun familie en hun zwart gat. Dat laatste zal je misschien verbazen, maar je moet weten dat meer oude dametjes op hogere leeftijd de verwennerij ingaan, zodat ze een zinvolle tijdspassering hebben en niet tot verveling veroordeeld raken, dus niet in een zwart gat vallen! Misschien moeten jullie bij al hun verhalen, die ze tot vervelens toe aan jullie vertellen,wel eens de billen samenknijpen, maar je moet maar denken dat dat voor de dames minder erg is dan hun zwart gat! Volgens mij begin ik nu dubbelzinnig taalgebruik te bezigen, maar jullie weten vast de juiste inhoud eruit te halen! Hoe laat begint de massage trouwens? Ik lees namelijk dat Frans last heeft van pijnlijke hakken; nou die nemen ze ook wel onder handen! En als jullie dan doodmoe naar bed gaan, staan ze al klaar om jullie de klim in het bed te vergemakkelijken en blijken de dekens al opengeslagen te zijn. Ze laten niets aan het toeval over! Als ze jullie daarna nog een stevige nachtknuffel bezorgen en tegelijk nog een goede nachtrust toewensen, kan jullie dag niet meer stuk! Die van de twee oude dametjes trouwens ook niet!
Slaap en droom lekker voordat jullie morgen weer op stap gaan en deze lieve dametjes als echte recidivisten hun liefdevolle bezigheden weer op nieuwe pelgrimgangers gaan richten!
Wij gaan nu naar Pa-reis, maar dat wisten jullie al; tot de volgende week!
Salut,
Thuur

Tjeu

Hoi Nelly en Frans.
Frans als je weer pijn krijgt aan je hakken
Leg dan een paar papieren zakdoeken achter in je schoen eventueel
Dubbel en je zult zien dat helpt
Ggtj, DE HAKKEN BAR