NaarSantiago.reismee.nl

Avila 0/248

Vandaag rustdag. Uitgeslapen. Daarna ronde over stadsmuren gemaakt. Vanmiddag gelezen en tegen de avond terrassen bezocht. Zie ook foto's

Thuur

Hallo Nelly en Frans,

Een rustdag in Avila. Dat zal de vermoeide reizigers goed doen, zeker na de beklimmingen van de afgelopen dagen en dan ook nog steeds over die geitenpaadjes naar de top en dan weer naar beneden. Jullie zijn tenslotte geen geiten, al klonk de afgelopen periode nu en dan wel eens enig ‘gemekker’ door in de verhalen. Dat is gelukkig voorbij en jullie stomen nu weer als vanouds door naar je bestemming. Toch staan er na Avila nog een aantal klimtochten op de rol en die zijn niet ‘misselijk’! Weer bergop en –af met die 10 kilo bagage op ieders rug en als extra gewicht de literfles gevuld met water; niet niks!!
Misschien is het een idee om vanavond op de veemarkt in Avila eens rond te kijken; ik heb gehoord dat daar uitgerangeerde ezels voor een zacht prijsje te koop worden aangeboden! Nee, geen domkoppen, maar gewone echte ezels! Van die beesten die voor het vervoer van bagage handig zijn en zo nu en ook om er zelf eens op uit te rusten, terwijl de ander dan, naast die ezel lopend, het dier de weg aangeeft.

Na deze rustdag zijn Frans en Nelly weer op weg gegaan. En ze hebben een bagagedrager! Eentje van de veemarkt, gisteravond in Avila. Goed gedaan zeg!
Maar is het niet een beetje een vreemde ezel? Hij ziet zo bleek en hij heeft een sikje!!

“Thuur, op de eerste plaats is het geen hij, maar een zij en op de tweede plaats is het geen ezel, maar een geit”.

Ik moet even bijkomen. Jullie trekken met een echte vrouwtjesgeit de bergen in?

“Die geit was het enige dier dat nog op die markt te koop was en toen Nelly het scharminkel zag en met haar medelijden begon te krijgen, omdat verder eigenlijk niemand belangstelling voor haar had en zeker toen het arme dier haar een keer diep in de ogen had gekeken, toen was er geen weg meer terug. Die geit moest mee, niet alleen uit geitenliefde, maar ook omdat het goed uitkomt: ze kan de bagage dragen! Bovendien kan ze onderweg wel uit de voeten op en met de geitenpaden! En vergeet niet, een geit geeft melk en omdat melk ‘goed is voor elk’, heeft dat uiteindelijk de doorslag gegeven. We zijn nu dus onderweg en tot nu toe gaat het helemaal naar wens. We hebben over Mekkie niet te klagen en over ons hebben we haar ook nog niet horen klagen. Eigenlijk zijn we dus heel tevreden met elkaar. Dadelijk gaan we alle drie uitrusten op een groene bergwei; dan kan ons lastdiertje veel lekker groen gras tot zich nemen, terwijl wij daar een dutje doen. Als ze straks het groene goedje heeft omgezet in het witte vocht, gaat Nelly haar melken en dan krijgen we ook nog verse melk en kunnen we daarmee onze dorst lessen! We hebben vandaag ook geen fles water meegenomen, want die verlies ik mogelijk weer en wie neemt er trouwens water mee als je het edele geitenvocht in overvloed bij en in de hand hebt? Was een goed idee van je Thuur, die ezel, ook al is het dan een geit geworden!!”

Frans laat zich op die wei in het gras door morpheus inpakken en valt in een diepe slaap. Een heel poos later schrikt hij wakker. Hij hoort getier en zelfs enig gefoeter. Hij kijkt rond en ziet dat Nelly uit alle macht Mekkie van haar melk aan het ontdoen is, althans pogingen daartoe doet!
“Moet dat zo, Nelly? Hoeveel melk heb je al?” – “Kom me maar eens helpen”, luidt haar antwoord, “misschien krijg jij er een paar druppels uit!”
Beiden doen nog een hele tijd alle moeite om aan geitenmelk te komen, maar het lukt van geen kanten. Mekkie geeft geen krimp en al helemaal geen melk!
“Misschien is het toch een mannetje”, probeert Frans nog de situatie te redden, maar Nelly antwoordt prompt: “Maar waar zijn die dingen hieronder dan voor; je moet toch beter weten!!”

En als ze vanavond in de albergue aankomen en allebei heel veel dorst hebben, dan weten we zeker dat Mekkie, die berggeit van de avondmarkt uit Avila, dan wel een paar rugzakken kan torsen en dat ze vroeger misschien ooit melk heeft gegeven, maar nu in elke geval zeker niet, zelfs geen druppel !!
Misschien toch verstandig de volgende keer weer een fles water mee te nemen en er onderweg heel goed op te letten dat je hem niet verliest, Frans!!

Drink gezond, drink melk, de witte motor!
Smakelijk drinken en ….
hup, met die geit!!!