NaarSantiago.reismee.nl

Soto de Luna 16/1318

Vandaag niet veel kilometers maar wel hard moeten werken: veel klimmen en dalen, wenden en keren. Wel mooie stukken in de natuur. Hebben nog getwijfeld of we 13 km zouden doorlopen, maar dat hebben we uitendelijk niet gedaan. We slapen nu in n oude school: zie foto. Wij komen waarschijnlijk 14 aug aan in Santiago en vliegen dan 17 aug terug

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Wat mij al een heel tijdje bezig houdt en toch maar eens ter sprake moet komen, nu het verlossende Santiago de Compostella, langzamerhand in beeld komt, is, de wijze waarop jullie de nachten moeten doorbrengen. Als je overnacht in een hotelkamer of in een andere ruimte waar jullie de enige rustzoekers zijn, dan zal dat wel geen probleem opleveren, maar hoe zit dat als jullie de slaap moeten proberen te vatten in een grote slaapzaal met tientallen pelgrims die dat elk op hun eigen manier ook willen. Dat moet bij een dergelijk internationaal gezelschap toch een kakofonie van geluiden opleveren! Ik stel me zo voor dat een Fransman (hier staat dus niet: de man Frans!) of Fransvrouw (hier staat dus niet: Frans’ vrouw!) tijdens het slapen bijvoorbeeld een soort fluitend geluid produceert, dat zeer monotoon tot jullie komt en dat eigenlijk alleen maar tot een einde gebracht kan worden, met een fikse dreun op de neus! Maar ja, dat doe je niet! Een Duitser zal wel een zwaar snurkgeluid ten tonele voeren, stel ik me zo voor, en dat is wellicht te beëindigen door een stevige wasknijper op zijn neus te planten! Dat valt nog te doen! En een Belg dan? Die laat misschien eerst een boer voordat hij gaat slapen. En dan moet ook nog bepaald worden of het een Vlaamse of Waalse boer is geweest! Of beginnen die twee tegen elkaar op te boeren om het hardst, want tegen elkaar opboksen doen die de hele geschiedenis al. Dat is niet op te lossen! En een Rus? Die maakt overdag al bijna gewoontegetrouw snurkgeluiden; wat moet dat ’s nachts dan niet worden, als ook nog de wodka zijn werkt heeft gedaan!
En zo heeft elke landsman en landsvrouw wel zijn of haar kenmerkend slaapgeluid. Zijn jullie al eens op jullie eigen geluiden aangesproken, of zijn jullie de uitzondering die de regel bevestigt? Zou kunnen, natuurlijk, maar zeker weten we dat allemaal niet! En toch slapen jullie over het algemeen goed, anders kunnen jullie nooit de volgende dag weer zoveel kilometers achter je hielen en kuiten krijgen!
Maar natuurlijk, nu weet ik het, ik weet het: jullie hebben uiteraard geluiddempende, wellicht zelfs geluidisolerende oordoppen in!! Dat is het geheim van jullie nachtrust! Die doppen !!
Maar toch, het probleem is daarmee niet helemaal de wereld uit. Als jullie de volgende ochtend - vaak heel vroeg al – wakker worden en die doppen uit de oren halen, is het dan stil op de slaapzaal of zijn de storende geluiden van degenen die dan nog wat langer willen doordutten weer in volle omvang waar te nemen? Ik kan me overigens voorstellen dat meer wandelaars dan beginnen te ontwaken maar wat ik mij nu afvraag is: zijn de geluiden die in de ochtend gemaakt worden van dezelfde soort en sterkte als die die ’s avonds geproduceerd worden? Mij lijkt van niet! Ik verwacht nu veel meer gegeeuw in allerhande variaties, dan bij het slapen gaan. Vermoedelijk ontsnapt er ’s morgens in de vroegte – zeker na het eten van die uiensoep gisteren - hier en daar ook wel een ochtendscheet en ook die heb je trouwens in veel soorten, variaties en geluidssterktes! Hopelijk beginnen de Vlaming en de Waal dan niet tegen elkaar op te schieten!
Rokers zullen toch een heel poos moeten hoesten voordat ze de frisse ochtendlucht weer met hun rooklucht geassimileerd krijgen en ook dat zal niet bij iedereen op dezelfde wijze verlopen. Lichte rokers zullen dat sneller klaarspelen dan zware rokers, die laatste zullen hun keel toch behoorlijk diep moeten leegschrapen, voor ze weer tot het wakkere leven kunnen terugkeren.
En dan beginnen die vroegeriken ook nog over de krakende houten vloer te paraderen, richting toilet en badkamer en ook vandaar komen dan de typische geluiden van scheerapparaten, lopende kranen en doorgetrokken w.c.’s; bovendien beginnen ze zich ook nog in hun kleding te sjorren en worden niet alleen ritsen dicht-, maar ook de wandelschoenen aangetrokken, zonder dat men medelijden heeft met wie nog even wil doorslapen.
Plotseling is er paniek in de slaapruimte. Een wat oudere pelgrim uit het Hollandse gedeelte van Nederland roept luid en volledig in de war - zodat iedereen die nog niet wakker was, het nu wel wordt - over de hele zaal naar zijn vrouw, die net terugkomt van haar ochtendopmaaksessie. “Mien”, roept hij, “Mien heb jij mijn gebit soms gezien? Ik kan het niet meer vinden?” En Mien pareert dan niet minder luid naar de tandeloze schreeuwer: “Dacht je misschien dat ík het in mijn mond heb? Kijk maar eens goed uit je doppen dan vind je het wel weer!’
Het ontbreekt er nog aan dat de man met zijn ongevulde kaken iedereen oproept om met hem mee te gaan zoeken naar zijn bijters! Maar hij kan zich ogenschijnlijk nog net inhouden!
Een in zijn slaap gestoorde pelgrim roept nog: “Je kunt beter je kiezen op elkaar houden”, maar dat kun je natuurlijk moeilijk verlangen van iemand zonder tanden in zijn smoel! Een ander repeteert de vrouw nog:“Kijk toch zelf uit je doppen, man!!”
En daarmee zijn we dan wederom waar we zijn moeten, bij het middel tegen al deze ellende: de doppen, in dit geval weliswaar de oordoppen.
En nu komt de gewetensvraag: Frans en Nelly, zouden jullie ooit op pelgrimage zijn gegaan als de oordoppen niet waren uitgevonden?!
Graag een reactie; ik zet mijn oren ervoor open!
Word uitgerust wakker en ga evenzo weer zo op pad en …..
Kijk goed uit je doppen!! En voor de nog komende nachten:
slaap lekker en ‘s morgens gezond weer op!
Groetjes,

Thuur

patricia dennis

Nou nog veel succes met het wandelen.En we vinden het jammer dat jullie er zaterdagavond niet bij zijn.Maar als jullie terug spreken we ff af.Gr xxx Patricia Dennis Lindsey Dimitri en Esmee

trix en knut Melick

hallo frans en nelly
wij voelen met jullie mee. de topografie laat heel veel
bergen zien. sterkte toegewenst. vanaf woe 6.8. gaan
wij naar lyon, comfortabel de boot op rhone/saone.
maar daarvoor melden wij ons nog een keer.
groetjes t en k